[145r]číslo strany rukopisutaké zubné kořenie slove, spomáhá, ktož má kamen. O červci věz, ktež stojí viece napřed.
Fiola má tyto moci, ktož ji s vínem ztluče a v rúšce na ránu přiloží[abq]přiloží] przilozije, všicku bolest utiší. A tak ktož její vodu v ránu vpustí, všecku nečistotu z nie vyžene a diviemu[abr]diviemu] dijewijemu masu nedá ruosti. Také ktož ji s vínem ztluče neb s octem a na hlavu nemocnému vloží nebo uvieže, bolest v hlavě utiší a mocně vyžene.
Jitrocel má tyto moci, ktož jej vaří z sádlem a jí, dobře požívá. Pakli bude ztlučen s májovým máslem a kto jej jí, což jest v člověku zlámaného neb zdáveného, toť vše uzdraví[abs]uzdraví] uzdrawije a na své miesto navrátí. Neb to praví mistr Avicenna, že viděl jednoho hada, an ztlačen {byl}marginální přípisek mladší rukou těžkým vozem a koňmi, ten se válel, až se jitrocelu dovalil, ihned jeho pozřel a na rány položil. A od toho byl uzdraven. Protož jest mistr řekl: Právě jitrocel sloveš, neb všecko ztlačení[abt]ztlačení] zlaczeni a zbitie dobře uzdravuješ.
Galgan jest horek a such a má osm mocí. Prvá jest, když člověk púštie a má galgan v ustech, zlú krev vypustí a dobrú zadrží. Druhá moc jest, ktož jej ráno hryze, vešken smrad z zubuov i z úst vyžene a dásní posilní. Třetie moc jest, ktož jej s vínem rozžije a pohltie, žaludek [145v]číslo strany rukopisusilní a dobře shřívá. Čtvrtá jest moc, kto jej pod jazykem drží, všecka jeho řeč jest lidem vzácná a milá. Pátá moc, ktož jej s vínem ztluče a židoviny pomaže, toho dne hlava jeho nebolí ani bude boleti. Šestá moc jest, ktož oněmí a lehne, jako se stává z veliké žádosti, když jediné galgan muož rozežvati a pod jazykem držeti, ihned bude zdráv a bude navrácen k svému zdraví. Sedmá moc, ktož jej v ustech držie, když z kterú ženú leží, neztratí své síly a každé se dobře slíbí[abu]slíbí] ſlibije. Osmá moc, která žena má jej rozžijíc a v ustech jej držie, kdy s kterým mužem leží, velmi ne brzo dietětem počne aneb nikdy. Ale to jest hřích praviti, neprav nikdyž.[174]Popis „osmé moci“ je v rukopise téměř setřen, na levém okraji je nečitelný přípisek .
Jehlice, ješto mužská viera slove, sú pomocné, ktož je pí, vaře u vodě, proti té nemoci, ješto slove kra, květ její vytahuje šípy z ran zastřelených lidí. Siemě kámen lomí.
Hadové kořenie má tyto moci, ktož jeho natluče a na ránu, ješto had uštnul, vešken jed vytáhne a uzdraví. Také ktož při sobě má, všickni hadové i všecky jedovaté žížaly před ním preč běží. Také ktož má hada v sobě, ten vař u víně a pí, hned ven musí.
Řebříček jest horký a má tyto moci, ktož jej ráno hryze, mozk čistí a silní