tehdy v tom čase přijdou. Když pak podzim jest suchý, přicházejí při konci zimy a podletí, jako předchůdcové moru. Časem také před morem přicházejí, a tehdáž děti velmi mřívají. Protož Rasis tak je jmenuje. Vnitřní příčina jest dvoje, konečná a činící. Konečná jest pro to, aby krev vyčištěna byla. Činící příčina jest zbytečnost ve krvi, kteráž přirození k vyhnání sebe vzbuzuje. Znamení některá sou předcházející znamení flekův neb neštovic a některá přítomná. Předznamení sou horkost veliká dítěte, žížen, souženost ducha, hlavy, hřbetu bolení, těžkost snu a lekání, zvodnění očí a bodení ve všech oudech ven vychází, nohy se jim třesou, když na nich státi mají, mnoho odplívají a táhnou se. Těch znamení jednomu více než druhému přichází.
V flecích dětem oči touže vodnatějí nežli v neštovicích a bolení hřbetu tak přílišného nemají, ale horkost větší jest a rychlejí se ukazují nežli neštovice.
Slušíť tehdy věděti, když tak při dětech flekův neb neštovic se očekává, že pěti oudův šetřiti a hájiti náleží, prvé, než přijdou. Očí kafrovou vodou s růžovou té dítěti jednu krůpi do jednoho oka vpusť, potom vezmi ruožové vody, bobového květu vody a bukvicové, směs je spolu, vomáčej v nich šátek a dítěti na oči jej přilož. Nosu vnitř i zevnitř vodou ruožovou potíraj. Úst a šíje hájiti se má mízkou zrnatého jablka v ustech drženou a klokání dělati. Též nedozralé moruše vložené do vody, v níž vlaské hrozenky vařeny sou, a jimi rozdělanými klokání činiti. Střeva opatrovati trochiškami jménem de spodiocizojazyčný text, totiž z slonové kosti spálené, toho daj dítěti 20 zrn ječných ztíží rozdělaného ruožovou vodou a to času jitrního.