člo[Y7v]číslo strany rukopisuvěk[2558]člověk: Cžlowěk sám nad sebou i nad svými skutky pochybuje, tím více v něm Bůh své dílo puosobí a nedá člověku[2559]člověku: Cžlowěku zaháleti, ale žene jej skrze lásku ke všem dobrým skutkuom vedlé oné řeči, což svatý Pavel k Galatům[2560]k Galatům: Gallat: v ‹začátek komentované pasáže2.›konec komentované pasáže[2561]2.: II kapitole[2562]kapitole: kapit: píše: „Živ[2563]Živ: Ziw jsem prý již ne já, ale živ jest ve mně Kristus.“
Takové zemření též svatý[2564]svatý: S: Pavel na mnohých místech ukazuje (a zvláště k Římanuom[2565]k Římanuom: Ržijmanuom v ‹začátek komentované pasáže6.›konec komentované pasáže[2566]6.: VI kapitole[2567]kapitole: kap:) a jmenuje je smrtí starého člověka[2568]člověka: Cžlowěka. Jakož člověk[2569]člověk: Cžlowěk umírá od hříchu, to jest starý člověk[2570]člověk: Cžlowěk, tak zase obživuje v Kristu a tak potom obláčí se v nového člověka[2571]člověka: Cžlowěka Krista, složí s sebe starého člověka[2572]člověka: Cžlowěka, to jest všecky přirozené tělesné možnosti a žádosti a nechá Krista v sobě puosobiti, [Y8r]číslo strany rukopisurozkazovati a přikazovati a oddá se všecken Bohu a dosahuje vší milosti skrze Krista.
O odpuštění hříchuov skrze zasloužení Kristovo.
Kdo již takovým odpustkuom, to jest odpuštění všech hříchuov skrze Krista, nevěří a chce nebe svými skutky sám zasloužiti, ten ztratí učastnost milosti Kristovy a na žádným místě nenajde milosti a jemu skutkové jeho nic[2573]nic: nitz nespomohou, to jest jisté. Jakož Izajáš v ‹začátek komentované pasáže57.-59.›konec komentované pasáže[2574]57.-59.: LVII/LIX kapitolách praví: „A kterýž člověk[2575]člověk: Cžlowěk tak na samy vlastní skutky jest veden a oufá[2576]oufá: auffá skrze ně hříchuov sproštění a spasen býti, [Y8v]číslo strany rukopisutakž vždycky v ně hloubějí padá jako onen licomerný zákoník svatého[2577]svatého: S: Lukáše v ‹začátek komentované pasáže18.›konec komentované pasáže[2578]18.: XVIII kapitole[2579]kapitole: ka:.
Takového smyslu jsou mnozí lidé tělesného rozumu, kteřížto svým tělesným rozumem toho chopiti nemohou, i protož praví, že se dobří skutkové zapovídají a lehčí a že se lidem příčiny dávají k hřešení etccizojazyčný text[2580]etc: eč.
V tom netoliko dokonalým kazateluom křivdu činí, ale také slovu Božímu. Nebo dobří kazatelé neučí, aby lidé dobře nečinili anebo[2581]anebo: a nebo dobří skutkové aby zanecháni byli a zlí aby činěni a konáni byli, ale učí toliko tomu, abychom sobě dobrých skutkuov nepřipisovali a na ně abychom[2582]abychom: abychō nezpoléhali ani v ně doufali[2583]doufali: dauffali, že skrze ně samy spaseni budem. Nebo kdybychom my lidé