[21r]číslo strany rukopisugalilejského, jemuž jméno Nazareth, L1,27 ku panně oddanéj muži, jemuž jméno bieše Josef, z domu Davidova, a jméno panně Maria.
I s ostatkem
Výklad blaženého Ambrožě biskupa na toto čtenie (Latentcizojazyčný text[139]Latent] připsáno na okraji)
Tajie sě ovšem buožie svátosti aniž snadně podlé proročského pověděnie všeliký člověk muož věděti radu buoží, avšakž z jistých účinkóv i z přikázaní hospodina spasitele muožemy rozuměti a to pilnějšie býti rady, že ona najvybranějie zvolena, aby [21v]číslo strany rukopisuhospodina porodila, jenž bieše oddána muži. Proč pak dřieve než oddána byla, nenaplněna jest? Snad by nebylo řečeno, by počala z cizoložstvie. A dobřě obojie písmo položilo, aby i oddána muži byla, i panna. Panna, aby nesvědoma mužského družičstvie viděna byla, oddána, aby z drzosti nezčrněno bylo panenstvie narčením, jejížto obtiežený panenský břich sdál by sě panenstvie zrušenie znamenitedlnost vynésti. Tehdy viece chtěl hospodin, aby někteří o jeho [22r]číslo strany rukopisunarození než o mateřině panenskéj cělosti pochybovali.[140]Tajie sě … pochybovali] Ambrosius, Expositio Evangelii secundum Lucam 2,1
Ale, hospodine, smiluj sě nad námi. Chvála buohu…
Dixit autem Mariacizojazyčný text[141]Dixit autem Maria] připsáno na okraji
Tehdy vecě Maria k andělu: „Aj, dievka buožie, buď mi podlé slova tvého.“
„Duch svatý nadejde v tě a moc Najvyššieho zastiení tobě.“
„Aj, dievka buožie, buď mi podlé slova tvého.“[142]Tehdy … tvého] srov. CantusID 006469
Druhá lekcie ze čtenie (Sciebat enimcizojazyčný text[143]Sciebat enim] připsáno na okraji)
Vědieše ovšem býti mladý panenský stud a ohavné narčenie panenské cělosti, ani sě domnieváše narozenie svého vieru mateřinu bezpráví býti přiřečenu. [22v]číslo strany rukopisuZachováno jest tak koli svatéj Mariji jakež panenským skrytím cěle, takež neposkvrněné domněním panenstvie. Potřěbie jest vedě svatým i od těch svědečstvie jmieti, jíž zevnitř jsú, aniž slušieše s nepravým domněním pannám živu jsúce hlavy přikrytie pro očistu opustiti, aby narčena i matka buožie sdála sě. Čsož tehdy Židóm a čso Herodovi mohlo by přiřčeno býti, když by syna viděli z cizoložstvie pošlého?[144]Vědieše … pošlého] Ambrosius, Expositio Evangelii secundum Lucam 2,1–2
Ale ty, hospodine, smiluj sě nad námi.