Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

vra[199v]číslo strany rukopisužedlnicí byla a rodičuom k smutku, jimž jest ji Azmodeus ďábel oddával. Ale Tobiášovi, již jest mu[fw]mu] mi anděl oddával, byla ku prospěchu a ku plodu a rodičuom k veselí a k hodování. Tak ty, Zboží, lakomcuom, pyšným, zahalečuom etc. sstrčíš hlavu a vydávíš duši. A zámutek činíš těm, ktož sou tě vydělali. Ale dáš li se chudým z milosrdenství jako skrz anděla, tehdy utěšíš i ty, ktož sou tě vydělali, tak že [200r]číslo strany rukopisuanděly a Pána jako Raguele budou míti na hodech. A chudým k plodu a k potřebě poslúžíš jako Sára Tobiášovi, jako je psáno: Co ste mému najmenšímu učinili, mně ste učinili. Jako starý Tobiáš, tak se Pán Buoh raduje milosrdenství a prozří na Sáru, na statek očima svýma milosrdenství, na něž nechtěl pozříti, když byl oddán hříchuom k sedmi k vy[200v]číslo strany rukopisuplňování. A jako Anna a Raguel, tak se vydělavatelé tvoji za to radovati budou a nasyceni budou. Ale jako je se anděl zdál jísti a nejedl[fx]nejedl] nagedl, tak Pán Buoh sobě přičítá nakrmení chudého, avšak nejí sám toho, jako je psáno: Kdyžť budu lačněti, nepovímť, zdaž budu jísti maso a krev kozelčí píti. Dobře tehdy skrz Tobiáše chudoba a skrz Sáru zboží se znamenává, poněvadž jest pro [201r]číslo strany rukopisunouzi po stříbro šel k Gabalovi, ale měla dosti, jen že je neměla komu se vdáti. Nechtěla se k pro libosti požívaní, ale k potřebě plodu toliko žíti. Tím znamenala, že nemá se dáti zboží ke zlému dlúho a k libostem žití než k potřebě toliko živnosti. Ale že je Anna túžila ztratiti syna řkúc: Kdyby byl ostal s námi, chudoba ta byla by nám za zboží. To jest, že drahá chudoba [201v]číslo strany rukopisua že se bojí církev matka, by chudej nebyl zbožím udáven, totiž aby se v lakomce, v pyšného neobrátil, jako mniši a chudí a mnozí, jenž za bohatstvím chudobu vdali, pak s ní dou do pekla, a ne k Bohu Otci, zústanúc na něm jako koba na mrše. A protož kdyby jen anděl boží nebyl stráž a vuodce chudých i bohatých, v pekle by se octli a na hodech by osákli. Ale počítáť dny Buoh a církev [202r]číslo strany rukopisusvatá jako na ty vykouká na bohatství s chudobou, spojené jdou li zase. Že je pak Tobiáš s andělem šel před Sárou napřed a před ním psík malý, to jest, že jest chudoba říčnější a chtivější a hbitější i lehčejší i způsobnější do království nebeského než bohactví, jako pěší než těžší vuoz na cestu hbitější jest. Též v tom jest, že anděl chudoby střeže, ale bohatství pozanedbá z za[202v]číslo strany rukopisudu.

X
fwmu] mi
fxnejedl] nagedl
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).