Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[208r]číslo strany rukopisukdyž se modlíš lidem, štarcuješ, málo mě vyprosíš, jakož pravíš. Ale když nechaje žebroty na modlitby a na bohomyslnost se dáš k milému Bohu, třebas mě s truhlami i s domy i s hrady vyprosíš, jakož toho příklad máš na duchovních arcibiskupích, biskupích, prelátích. Ti jen hodiny říkají a nežebří a samo k nim chodím a lezu zboží. Též i poustevníky mnohé sem v lese nalezlo nežebravé a kláštery sem jim zdělalo a obohatilo, jakož podnes [208v]číslo strany rukopisustojí, a to vše pro některého poustevníka modlitby sem udělala. A pro žádného chodce žebrotú klášteru ani hradu ustavena nemáš, nébrž ani domu.“

Chudoba: „Pravás, toť jest, cožť sem svrchu pravila, že honíš, ktož utíkají, žeť neutíká[32](?). A ktož tě honí, že sobě orličí křídla uděláš a nedáš se honiti.“

Bohactví: „Nepravím já, kto mi utíkají, bych ty honila, ale že chudoba, kteráž honí Pána [209r]číslo strany rukopisuBoha, že já jí sloužím a po ní jako za Pánem Kristem ony ženy jemu přisluhujíc. Též za Céfasem a za Pavlem chodím, aby se naplnilo ono písmo, jenž dí: Mlád sem byl a zstaral sem se a neviděl sem spravedlivého opuštěného ani semene jeho hledati chleba; nebť jest jim ve čtení slíbeno, že hledajícím najprv království božího všecky věci budou přidány. A sedláci říkají, že je [209v]číslo strany rukopisublahoslavený chudý, kteréhož almužna hledá. A protož tedy není má vina, nedá li se hojně všecko chudým žebravým, než jen za peníz, za groš neb za sukni, za ukruch, a ne za pecen, totiž jako za prst, a ne za celou ruku. Jakoť by byl svatý Petr nebyl vinen, nevyjda z žaláře, kdyby ho byli nevymodlili na Pánu Bohu, a ne na něm samém ani na Herodesovi.“

Chudoba: „Poněvadž spravedlivého Ambrože, Augustina, Bernarda [210r]číslo strany rukopisuneb Dominika plemeni se dáváš pro jich předkův kápi a zákon a modlitby, že sou se přetvořili pokrytě, jako by Ambrož neb Dominik etc. byli v takových kápích a s takovým viatikem. Ačkoli v jiných světských lidí hříších sou, chtí jmíti Ambrože spravedlivého etc., Dominika odplatu, pročež pak se nedáváš Pánu Kristu pro jeho modlitby, nébrž pro jeho přikázaní, jenž ač [210v]číslo strany rukopisuse samo nerado, ale v Kristův se je život chudý, drstnatý, nemocný obléklo, súc pokřtěno ve jméno Pána Krista, jenž o mně dí: Kto vás přijímá, mne přijímá. A kto vám dá číši vody proto, že ste Kristovi, zajisté, pravím vám, že neztratí odplaty své. Toť jest Pán těžší kápě chudoby a nemoci kříž nežli súkenná kápě nebo než súkenný kříž. A že pravíš, že tvá vina nebude, nedáš li

X
32(?)
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).