Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[105r]číslo strany rukopisukaždý soused silnější i dům pokojnější[cw]pokojnější] pokognieſſí, než když po vesku roztrhané sedí, tak v lásce obyčejně křtaltovnější sou města než v svářích, v nichž království pustne a dům na dům padne k podobenství tohoto Vyšehradu, jenž je ne císař, ďábel, ale sami domácí zkazili. Totiž že žádný nás nemůž od lásky boží a Kristovy odděliti[cx]odděliti] odieliti, než leč sami se odděliti máme od ní. Ani mocní [105v]číslo strany rukopisukrálové, ani ďáblové, Romanorum etc.cizojazyčný text 8, ani studený listopad nás ustudí. A zdaliž ale slepému žákovi nevěříme, jenž o té lásce svorné zpívá: Když Praha v jednotě bude, živý člověk ji nedobude, než ten všemohúcí Pán, kterýž nám tělo i duši dal.

Neb kdež láska jest, tu Buoh přebývá a dobývá i proniká. Ale kdež láska jest ztrhána, tuť tou stranou jako Vyšehradem vpadení se stane na víru a vejboj tak, až neostojí. A jako na Vyše[106r]číslo strany rukopisuhrad žádného nepouštějí bez mejta, ktož má vnitř do Prahy jeti, takováť jest láska naše. Že žádnému srdce neotvíráme, leč má co dáti a v čem bychom ho mohli užiti, tenť vchází vnitř srdce našeho. Pro kderou pak příčinu Vyšehradu, pro touž nesmíme stavěti lásky, aby totiž nám z Prahy domův i klenotův i roucha i špižírny[cy]špižírny] ſſpižirii nedobyla a v dobrém bydle překážky neučinila jako někdejší celej Vyšehrad Praze příkladem [106v]číslo strany rukopisuprvní církve, mající celou lásku, a příkladem Pána Krista, že jest je vyležela a vyloupila z statkův, ale i z časných životův podlé písma onoho: Ktož má statek světa tohoto a vidí bratra svého etc.cizojazyčný text, přebývá v něm. Nebť láska nic nezatají ani překryje, ale z kůže se prej vydá a utratí a vynaloží pro bližní své. Jakož říkají praj: A když bychom měli tak milovati, jakož zákon velí, a my bychom nikdy nic nemě[107r]číslo strany rukopisuli. Dosti se nám zdá lásky, když ještě chudým podlé sebe bydliti nebráníme a že na ně hledíme, jako na Vyšehradě chudým chalupníkům se stavěti když opustíme, nechť mají na tom dosti.

Hrad pak krásný, vystavený a vždy přistavený naději znamená, že i Praha tak je jadrné i krásné, vysoké naděje jako hrad pěkný, červený, veselý, strakatý, řezaný, ale bez krále pustý. Tak lid tento, víru ma[107v]číslo strany rukopisuje v městech a u vysokých domích naději a nic dobrého nečině, lásky stavěti a obnovovati zanedbává, než toliko naději staví, totiž že vždy jen říká: Doufáme Pánu Buohu, že s ním budem, nechť kněží, co chtí, káží, však jest pak milosrdný a my věříme a naději máme, že nebe pro lidi stvořil. Ale ta naděje, ač jest slovy okrášlena, však jest pustá, jalová jako hrad bez krále, o níž dí Písmo:

X
cwpokojnější] pokognieſſí
cxodděliti] odieliti
cyšpižírny] ſſpižirii
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).