pořádek mieti, vsaditi dno zdrželivé čistoty. A pak v sobě je parou veselé radosti den ode dne zasušovati s rozpomínaním, že práce slzavá v radostnou odplatu se změní, nebť radost parná vlhkou žalost přesušuje. Hodíť se k tomu trpělivost, kteráž jest člověku neméň než držadlo korbelíku potřebná. Jížto jestliže nemuožem zcela, to jest sami od sebe, mieti, přisazujme ji na hřebíky s klíjem příjemných příkladuov v trpělivostech svatých, v Zákon proto vepsaných. A na též držadlo trpělivosti týmž hřebíčkuom podobnými příklady i vieko blahoslavené, mlčelivé tichosti přisazujme, na usta, od oplzlého mluvení podobenstvím oust korbelíkových obřezaná, podlé rady svatého Petra. Sluší mieti k podobenství koreblíkova polití polita srdce čistým svědomím. A tak lačněti a žízněti spravedlnosti, jenž se hlubokosti žádající vlití nápoje přirovnává, kteréžto hlubokosti miera s miernou spravedlností mieti učí. Otvíraní pak vieka k nalévaní nápoje jest rozzevovati usta svá zdychavě na modlitbě s řkoucím: Rozzíviv usta má, přivábil sem Ducha. To jest onoho dobrého, jehož dává Otec prosícím sebe, majícieho v sobě nalévanému mstovému nápoji všecky dary milosti boží, vypodobněné v Skutcích apoštolských v II. kapitole, kteréžto milosti Ducha svatého mstovému nápoji podobné sú: moudrost, rada, rozum, síla, bohomyslnost, milosrdenství, milostivost, láskou nazvaná, umění činění divuov, vejklad řečí, prorokování, rozličnost jazykuov, chvála vyznávaní, milost uzdravování, rozeznání duchuov, naděje spasení, těla a krve Páně přijímaní, kněžské svěcení a potom život věčný, věčné blahoslavenství, to jest vuole vrchovaté nasycení bez lačnění. Takovým hle nápojem k takovému korbelíku podobného člověka Pán se zakazuje naplniti podobenstvím milosti plné Matky své a apoštoluov, vyvolené nádoby jménem nazvaných.
Píšiť toto krátce proto, že jest mi k ne teprv, ale k dávno [v]text doplněný editorem duchovním životě prospívajíciemu řeč, nemejle se, že to vše hmotné, krátké duchovně rozžiješ rozumem svým, jako mají duchovní povahu, šířejí mnohem pro Písmo řkoucí: Navrz příčinu moudrému a naspoříť