chudými se srovnáš, v pokoře pejchu zavrha. Pomníš li, kterak je onen hrdý bohatec liknoval se chudých, hluboce okrotl, že by již byl radši s chudým Lazarem v luonu Abrahamovu než s urozenými pány, pěti bratry, v pekle. Aniž mu jest prospělo, že je vyšel z luona Abrahamova, řka: Otče Abrahame; jako by řekl: Však sem z tvého luona, vem mě zase. Neb jest otec Abraham, poměv ho synem, proto ho v pekle nechal. Tak i, Bohatství, ty, pošlé z Boha Otce bohatého, v něj se nenavrátíš, než budeť se k tobě, když budeš v pekle, znáti, že si z luona jeho pošlo, ale již to bude darmo. A rádo by s chudobou krúpi vody po otci vy…[23]torzovité slovo, s nimiž zde nechceš mluviti, ochotně drobty ani trunku po otci podati, než svou roveň neskoupě ctíš, totiž bohaté, s nimiž se chystáš radši v pekle býti.“
Buohatství: „A ty si proti sobě sama podala kopí, přivodě toho bohatce! Zdáliž nevidíš, že je proto ten bohatec v pekle, že jest se na něm bohatství s chudobou srovnalo a stovaryšilo, totiž že je byl chlap z chudého rodu, a proto bohatý, neb kdyby byl pán z bohatého řádu, bylo by napsána: Jeden pán vysoce urozený byl bohatý. A protož, Chudobo, kdybych já se s tebú spojilo, bojím já se, že bych se s tebú do pekla dostalo, jakož teď svědčíš, že nouze v pekle z bohatcem, neb jakož velebná svátost hříšným jest tatáž k zatracení, ale dobrým k spasení, tak já, zboží, chlapuom sem k zatracení, ale pánuom k spasení, neb mě chudí nejsú hodni.“
Chudoba: „Kdož toho neví, že sme všichni lidé od Adama pošli, chlapové, jenž sme na zemi, nebešťané vysocí, páni a králi, jako napsáno je: A kralovati budou na zemi. Itemcizojazyčný text: Vy ste lid svatý, kněžstvo královské. A těmť tehdy samým zboží vysokého, nebeského jest bez hříchu požívati. Ale zde i páni, i chlapi lakomí, nebudou li se s chudobou zdieleti, než ještě budou chudinu dříti jako lev divokého vosla na poušti, zatraceni budou, aniž ty jich vyplatíš zboží, jako je psáno v Přísloví: Neodpustíť hněv jeho, aniž přijme šacunku, výplaty, mnoho darův. A čtení dí: By člověk všechen svět získal a duši své poškvrnu učinil, kterou dám odměnu za duši svú? Totiž že všeho světa zboží nestačí k výplatě jediného hřícha k smytí. A protož praví Múdrost: Blahoslavený bohatý, který jest nalezen bez poškvrny ani doufá v pokladech ani odšel po zlatě. Kto je ten? Budem jej chváliti.