[83]číslo strany rukopisustud neb stydlivostí se vší pilnost ostříhají, cizoložstva se vzdalují, k samcům cizím se nepřiměšují, v manželství jistém libost majíce, jeho věrně ostříhají, dům společný opatrují a hlídají, v vychování mladých sobě věrně napomáhají, a jakož samcům svým věrné jsou, tak je i přísné snášejí. A ta jest příčina, že i u pohanů také věrnosti manželské za obraz a znamení vždycky byly. Chtěl tehdy Mojžíš netoliko slovy, ale i znameními[cz]znameními] znamenimi manželky o jejich povolání napomenouti, protož obětovati přikázal ne koroptvu, která vejce své rozráží, ne žežhulku, kteráž vejce své jiným ptákům podvrhuje, ale hrdličky a holubičky, aby manželé jejich ctnosti následovali. Jest pak při holubičkách sprostnost, láska, čistota, jsou bez vší žluči a zlosti. Jako tedy Šalomoun lenocha odsílá k mravenci, aby se od něho učil práci, tak Mojžíš tuto odsílá k hrdličkám a k holubičkám rodičky, aby se od nich naučili věrnosti, lásce, trpělivosti, čisto[84]číslo strany rukopisutě. Obětmi tedy těmi návěští dáti chtěl Duch svatý, že ženy k mužům svým povinnosti své neodbyly, jestli by jednou neb po druhé plod vynesly, ale maji víru manželům nepohnutedlnou zachovati, dítky v dobrém vesti, o dům svůj pečovati a žádnými tesknostmi sobě v tom překaziti nedati v těch věcech, které k povolání jejich přisluší. Neboť by to hanba byla lidem veliká, kdyby před životčichy nerozumnými v těch věcech zadu míti měli, k nimž zákonem přirozeným zavázaní jsme. Při křtu Kristovem Duch sv. v spůsobu holubice na Krista vstupoval, netoliko pro ukázaní povah a přirození Krista Pána, totiž že jest sprostný, tichý, upřimný, čistý, ale i pro napomenutí křesťanů, že býti mají ne krkavci, ne draví jestřábí, ne vejrové a supové, ale holubičky. Jakož i k tomu (Mat. 10) učedlníkům slouží: Buďte opatrní jako hadové a sprostní jako holubice, totiž ne škodní, ne zlostní, ne mstiví, ale upřímní a lsti