ozdobené, nimi nechť nepejchají, ale za ně Bohu děkují a prosí, aby je z nich satanu obloupiti nedopustil. Které pak nimi obdařené nejsou, Boha nechť žádají, aby je nimi poctil, aby se ctnostně chovaly a poškvrnou nějakou sebe i děti své nezmazaly. Toť pak má býti všem ženám veliké potěšení, že Bůh jejich pohlaví mdlé tak poctil, že ženy ctnostmi takovými heroitskými dařil, k věcem velikým zbuzoval, anobrž je i darem proroctví dařil, že netoliko vůle boží povědomé byly, ale i z nadchnutí Ducha svatého věci budoucí předpovídaly, jako Chulda a dcery čtyry Filipové. Veliké i to potěšení jest, že je darem plodnosti daří a skrze ně svět lidmi osazovati ráčí, je v ouzkostech jejich chrání, sílí, těší, chová, zdržuje, je za dědičky života věčného má. O tom šiřeji v spisu tomto se pokládá, kterýž vám, počestné ženy, pro dokázaní své k vám i k vaším milým manželům šetrností a za mnohá dobrodiní vděčností a pro lásku tu, kterou k Bohu a k poctám božím čistým máte, připisují, obětují, s tou uctivou žádostí, že práci mou chatrnou příjmete a oblíbite tak, aby pod jménem vaším i jiným pobožným ženám milejší býti a ku potěšení posloužiti mohla. S tim v milostivou ochranu boží vás i milé manželi vaše a dítky i dům všecken poroučím. Datum v domě farním v sobotu před neděli Iubilate, v kterou se v církvi čte a vykládá evangelium o ženách rodičkách a o zármutku jejich při porodu a radosti po šťastném porodu.
Léta Páně M. DC. XV.
Kněz Havel Žalanský
V spisku tomto tyto věci se zdržují:
I. Jak jest věc před Bohem i před lidmi vzáctná, ano i podivná, rození člověka a dar dítek?
II. Tak těžký jest kříž a nebezpečný rodiček neb manželek těhotných?
III. Proč Bůh ten kříž těžký na ženské pohlaví vzložiti ráčil?
IV. Proč Bůh těžké a nešťastné porody i smrt i na ženy svaté přepouštěti ráčí?
V. Co mají rodičky křesťanské činiti, aby před smrti i nešťastnými příhodami při porodu mohly zachovány býti?
VI. Čím se těšiti mohou rodičky křesťanské, pro porod nešťastný v nebezpečenství života postavené?
VII. Čím se těšiti mají manželé, jestli jim Bůh plod nezdařilý dávati a neb dítky jejich prvé, než by křtu svatého došly, z světa bráti ráčí?
VIII. Kterak pobožní manželé dítky své zdárně zrozené vychovávati a Bohu obětovati mají?