[65v]číslo strany rukopisuBoží na svět zstúpil v život dievky přesvaté[asj]přesvaté] przieſwate, aby tu tělesenstvie přijma, jednosvornú moc v své svaté trojnosti zvučně světu ukázal.
V tu tak přeščastnú hodinu všemu světu radostnú, jakž to svatý[ask]svatý] Sawty Lukáš ve Čtení píše, poslán jest anděl Gabrihel od Boha do města vlasti Galilejské, jemužto jmě Nazaret, k dievce oddané muži, jemužto jmě Jozef, z domu Davidova, totiž z pokolenie Davidova, jížto dievce jmě Maria. Tu třeba otázanie, proč jest anděl poslán, a ne člověk? To se jest proto stalo, jakž praví svatý Bernhart u vykládaní Čtenie o zvěstování, že jakež skrze zlého anděla prvnie mátě naše Eva jest přelstěna, pro nižto jsme od Božie milosti upadli, takež skrze dobrého anděla od Boha poslaného Matka Božie zvěstována, skrze nižto jsme Boží milost nalezli. Druhé proto anděl poslán, aby se[asl]se] ſie mezi člověkem a andělem mier a přiezen stala, nebo předtiem anděl člověka nenávidieše a člověk anděla. Anděl člověka pro to nenávidieše a jemu vinnu v tom dáváše a řka: „Našich bydl práznost vámi se[asm]se] ſie měla naplniti, a to jste vy skrze[asn]skrze] ſkrže přestúpenie zrušili.“ Člověk anděla nenávidieše a řka: „Jsem zlým andělem přelúzen, a tak sem byl Boha odsúzen.“ Protož anděl Boží poslán na znamenie, že skrze to svaté zvěstovánie mier a pokoj mezi Bohem a mezi hřiešnejmi, mezi andělem a člověkem měl se[aso]se] ſie nebeskej státi. Protož anděl poslán nevšeliký, jakž to praví svatý Bernhart: „Ale archanjel[asp]archanjel] Archagel Gabriel, jenž se[asq]se] ſie Božie síla znamenává, jehož síly velikost znamenati muožem ze tří velikých úřaduov, jenžto jemu[asr]jemu] giemu Buoh poručil v svém nebeském dvoře[ass]dvoře] dworzie.“ Najprvé zjevně Božích svatých tajemstvie, jakožto jest v Danielově proročství psáno. Tu jemu jest řečeno: „Gabriel, daj tomuto, totiž Danielovi, rozumu tohoto viděnie znáti.“ Druhý úřad dán Gabrielovi, vítězstvo v bojích, jakožto praví