Jacobus de Theramo: [Belial]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. IV E 29, 154v–193v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

sm[181v]číslo strany rukopisulúvu, kterúžto jest měl s Davidem a z domem jeho, snad pro hřešenie jich, neb takto stojí psáno v Třetích[cm]Třetích] trzetiech knihách Králových v VIII. kapitole, kdežto Buoh se smlúval z Davidem[64]následuje „a s domem jeho“, podtečkováno písařem, a řka: Nebude otlúčen muž z tebe přede mnú, aby neseděl na stolici israhelské, ale takto budú li ostrahovati synové tvoji zákona mého a budú li choditi přede mnú, jakožto ty si chodil. A ta smlúva byla jest přísahú potvrzena, jakož to psáno jest v žalmě LXXX. a VIII.: přisáhl jest Buoh Davidovi pravdu, z plodu břicha tvého posadím na tvú stolici, budú li synové tvoji ostřéhati poručenstvie mého a svědectví mých, kterážto bude je učiti. A synové jich až na věky budú seděti na stolici tvé. Ale věz, ó Mojžieši, žeť sú synové Davidovi nezachovali zákona božieho, jakožto David najprvé v ucho tobě praviec. Šalomún súdce náš klaněl se jest modlám a Boha jest opustil, jakožto psáno jest v Třetích[cn]Třetích] trzetiech knihách Králových v XI. kapitole. Druhé Roboam a Abiáš syn jeho, jichžto srdce nebiechu dokonale se pánem Bohem, ale v těžkých hřieších chodili sú před očima jeho, jakožto psáno jest v Třetích[co]Třetích] trzeti/ech knihách Královských v XV. kapitole. Třetie Joram syn Jozafatóv klaněl se jest modlám na výsostech, jakožto psáno jest v Prvních knihách Paralipomenon v XXI. kapitole, a též jeho syn Isaiáš, jakož stojí psáno v týchž knihách v XXI. kapitole. Také vieš, že srdce Ajášovo nebylo jest upřiemně z Bohem, a tak o mnohých jiných, a zvláště o Manášovi, jenž jest mnohé nešlechetenstvie činil proti Hospodinu. A protož, ó Mojžieši, poněvadž sú synové Davidovi nezachovali zákona božieho, nebyl jest povinen Buoh držeti slibu z Davidem učiněného a přísahú potvrzeného, a protož nenie podobné, by Syn boží přijal člověčie přirozenie z Davidova semene, kteréžto bylo jest hřiešné.“

Odpovědě Mojžieš: „Ó Belial, kterak vtipně odpory činíš proti mému pravení. Však to věz, že kakžkolivěk dřieve řečení z kmene Davidova pošlí hřešili sú smrtedlně, však pro to sú té smlúvy božské nerušili. A to móžeš dobře znamenati u potomce[65]sic! řeči té smlúvy, jenž stojí v žalmě osmdesátém osmém: On nazývati mne bude: Otec mój si ty. A já prvorozený postavím jeho povýšeného nad krále zemské. Na věky zachovám jemu milosrdenstvie mé a po[182r]číslo strany rukopisuručenstvie

X
cmTřetích] trzetiech
cnTřetích] trzetiech
coTřetích] trzeti/ech
64následuje „a s domem jeho“, podtečkováno písařem
65sic!
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).