[Život Krista Pána, rukopis D]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. II F 9, 43r–104v. Editor Stluka, Martin. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

hřiešného smrti, odpověděl skrze Mojžieše a řka: „Viděv, viděl sem velikú starost i núzi lida mého i zstúpil sem na tento svět.“ Jakož by řekl: Z milosti sem se ozřel, abych svój lid vykúpil.

Tu praví svatý Bernart: „Mohla jest o tom rozumně pomluva býti, která by osoba z svaté Trojice jměla na se člověčenstvie přijieti, Otec li, čili Syn, čili Duch svatý. Najprvé se vidieše, že buoh Otec, a to proto, že v tej svaté trojnosti bohu Otci zvláštie moc příleží, proto, že se diábel bieše mocně v svět uvázal, protož vidieše se dobře a podobně, by buoh Otec tělesenstvie na se přijal, a svú mocí diábla přemohl. Druhé se jim za podobné zdáše, aby Duch svatý tělesenstvie přijal, a to proto, nebo jest řečeno Duchu svatému, že mu příleží milost a ta ještě tomuto světu nebyla vzácna ani jest byla ukázána, proněžto bylo by Duch svatý tělesenstvie na se přijal, nebo mu to podobno bylo, a tak světu svú milost ukázal. Třetie se zdálo podobno každému, by Syn boží tělesenstvie přijal, a to proto, že jemu se zvláště křivda stala, chceme li to u mier a v dobrotu přivésti, máme jiného miesto sebe poslati, ale sám k tomu přijíti. A tak jest, že jsú lidé zvláště Synu božiemu křivdu učinili, chtiec dětinstvo jeho svaté múdrosti sobě neprávě osobiti, obludnému slibovníku povoliti, totižto diáblu zlému, ješto každého hledá, kohož by mohl oklamati svú zlostí, když jest byl řekl svými usty k Adamovi a k Evě: Ač okusíte ovoce s tohoto dřeva, budete jakožto bohové, totiž takovú múdrost v sobě majíce, zlé nebo dobré vědúce. Tehda po té pomluvě takto ostalo, aby Syn boží na svět sstúpil v život dievky bohu milému vzácné a tu tělesenstvie přijma, jedno svú mocí na věky moc světu ukázal.“

V tu hodinu tomu smutnému světu milost a utěšenie se jest stala, jakožto svatý Lukáš ve Čtení svatém píše, poslán jest archanjel Gabriel do města toho Galilee, jemužto jméno Nazaret, k jedné dievce, ješto jest oddána muži, jemužto jméno Jozef, z domu Davidova, totižto z toho pokolenie David, tak svaté dievce jest jméno Maria. Jakož o tom píše svatý Augustin, že svatá dievka Maria jest od Gabriele zvěstována v neděli. Ó, kterak svatý jest ten den neděle, neb se prvá světlost v neděli ukázala, jakož se píše, že by buoh dal znamenie, že potopa přestala v neděli. Druhé

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).