[629]číslo strany rukopisu[112]list popsaný textem, který na toto místo nepatří a který byl v minulosti přeškrtnut
[630]číslo strany rukopisu[113]stránka nepatří do textu[631]číslo strany rukopisuběhu[114]text pokračující ze stránky 628 svého se shrnula, tato figura ukazuje [#]obrázek nebo jiný grafický prvek[115]3 obrázky dítěte v děloze; s dvěma nadpisy: Figura nepřirozeného blížencův porodu, Druhá též takového porodu figura
Odkavad krásní a spanilí, též i spotvoření plodové přicházejí
Rozdíl XIII.
Při tak rozličném a rozdílném ploduov již oznámených položení a hnutí, běh a hnutí hvězd na obloze nebeské vystavených mnoho může. Nebo těla nebeská a planety své přirozené a mocné oučinky, též i proměny při věcech přirozených přivozují, totižto paprškováním a patřením naproti jedněch k druhým, postavením, hnutím a svou přirozenou, od Boha sobě vlitou mocí. Netoliko při těch, které na zemi, v povětří, u vodě zrost mají, ale také nad těmi, kteréž vnitř v střevách země rostou. To jest poznáno z bedlivého uvážení a vyšetření slavných a znamenitých astronomův, jichžto[116]jichžto: gijchžto učení ještě až podnes užíváme a jím se spravujeme.
Vlívají tehdy jistotně [633]číslo strany rukopisusvé oučinky těla nebeská v zemská a sumou[117]sumou: Summau v každý tvor, zvláště pak v naše těla. A netoliko pěknost, okrasu, spanilost a vejtečnost, ale také i náklonnosti rozličné[j]rozličné] rozlẏcžna vlívají, veselé, též i smutné děti činí. A ta příčina jest, proč zřídka se přitrefuje, aby syn v obyčejích, v rozšafnosti a mravích i pobožnosti byl podobný bohobojnému otci a dcera své milé mateři. Mají tehdy ctní a pobožní manželé, ač chtějí-li plod šťastný a zdárný na svět z požehnání Božího vydati, nemálo šetřiti položení světel a paprškování těl nebeských, na obloze postavených. Nebo položení a hnutí jich[118]jich: gijch šťastné a přívětivé krásu, spanilost i moc svou v plod vlívají a jej veselý potom činí. Nešťastný pak, strašlivý a zuřivý běh jejich[119]jejich: gegijch velmi hrubě šeredí plod. Nebo jací se vokazují, takoví oučinky, vášně a moci do něho vlívají. A ta jest první příčina krásného a spanilého plodu porození. Druhá jest semeno muže i ženy příhodné.
Rodí se potom i spotvoření a hrozní plodové,