[328r]číslo strany rukopisua odpověděno jest najprvé takto: abyšte mohli naučeni býti o právu, jehož tiežete o N., jenž pod zapověděním pokoje praví se zabiti zprávci, odpište nám, pilně se vytážíce mezi přísežnými a konšely, jimž jest známo obcovánie N., kterak se jest on před těmi časy zachoval, byl li z kterého zlého skutku obžalován, a druhé, stalo li se to v přítomnosti lidské, neb nám píšete, že v čas, kterýž se do kostela chodí, byl by zabit na cestě, kudyž lidé často chodie, a zdá li se vám, že jsú kteří lidé byli při zabití, ty pilně vyslyšte tajně, a což vám povědie, dobře znamenajíce, nám zavřeným listem odpište. Třetie zpravte nás, zdali N. toho času, v kterýž rychtář jemu pokoj zapoviedaje a rukojmí k zachování pokoje od něho žádaje, hned dobrovolně rukojmie postavil, řka: rád pokoj zachovám, čili jest odpieral a skrze vazbu neb jiný těžký obyčej k tomu rukojemství byl přiveden, a hned, jakž nás zpravíte svrchupsaných tří věcí, dámeť vám zprávu o nálezu, jehož tiežete. A k tomu ti přísežní odpověděli sú, že N. před několika lety na poli s svým zlým tovarystvem dobrého člověka jsú zabili s rozmyslem, a někteří z toho zlého tovarystva pravie se přítomni býti při zabití zprávce kšaftu. Druhé: počestní lidé, jimž slušně má věřeno býti, vyznávají na svú vieru a na své svědomie, že jsú viděli, že N. s svými na kostelnie cestě, jakož jest předpověděno, z zálohy naň vyskočiv, zabil jest. Třetie opět, že nedobrovolně pokoj slíbil zachovati, nébrž skrze pohruožku vazby stěžka jest připuzen, z kterýchžto všech věcí rada přísežných jakožto z domnění potřebných hnuti jsúce, konečně jsú nalezli, že N. zočištěnie vraždy naň vložené z práva nemóž jmieti, to jest německy mag kein berednus habencizojazyčný text, t.[16]vynecháno místo
Při tom znamenaj, že domněnie aspoň pravdě příležíce, netoliko jedno, ale viece jich neb často opětované, jakož se jest stalo v příhodě předepsané, hodně hýbají rozumem lidským,