Maria.“ Avšak, jakož praví svatý otec Hilarius, proto se tvého božstvie všemohúcnosti nic neumenšuje, když o tvém tělesenství svatá cierkev praví i zpievá.
Nadto chtěl li by kto zvěděti, proč sú tito třie králi takové dary před Jezukrista nesli, k tomu světí odpoviedají, a zvláště svatý Remigius praví, že byl obyčej za dávných časóv, aby nikdy pohostinu přída, před boha a před krále s prázdnýma rukama nechodil, ale aby vždy některaký dar nesa všel. A také pro vnitřní jich pravé viery rozum jsú ty dary ofěrovali, aby skrze to všemu světu rozuměti dali, že sú toho nebeského dietete božstvie s tělesenstvím spojené poznavše, jemu k tomu podobné dary ofěrovali. Potom, jakož praví svaté Čtenie, zjevil se těm třem svatým králóm anjel ve spaní, jim zapoviedaje, aby se zase králi Erodesovi nevracovali, a tak jinú se cestú vrátili do své vlasti. Aj kterak sú tito svatí králi prospěli, jehožto mnoho časóv žádali, toho sú divně hvězdy ukázaním nalezli a nalezše, jemu se s pravú věrú pomodlivše, s ním u věčné radosti věky věkuom ostali. Jichž těla mnoho let v tom kostele, ješto i dnes v Medioláně predikáti tak řečení bydlé, byla sú a potom ciesařovým odpuštěním do Kolína na Rýn jsú přenesena. Amen.
Když se ti třie králi zase do svých vlastí byli vrátili, ostala Matka božie s svým svatým děťátkem a s svatým Jozefem v té peleši podlé jeslí, tu kdež byla porodila. A tak se někteří nadějí, že jest svatý Jozef tu peleš zatvořitú byl učinil. Neb, jakož praví svatý Jeroným, že svatý Jozef tesařského řemesla byl. A jakožto svatý Bernart píše v jednom svém kázaní O božiem narození, Jozef, kmet starý, šedivý, často to svaté děťátko na své luono vezma, mile jemu v uoči vzhlédáše, k němu se radostně usmievaje, z toho bohu snažně děkuje, že jemu ráčil ze všeho světa národa to přezvláštnie obdarovánie dáti, že jeho chtěl za svého pěstúna mieti etc.cizojazyčný text
A tak sú se skonaly řeči velmi pěkné o Matce boží.