[8r]číslo strany rukopisubýti nezdálo, proto z mála hojnost že učiniti mocen jest, důvod toho skutečný pozustává: Léta Páně 1540 – toho roku náramné horko a veliké sucho bylo, tak, že v Rakúsích, obzvláštně pak okolo Vídně, víno na křích poschlo a vidělo se mnohým, že již z těch hroznův žádnýho vína nadělanýho nebude. Ale dva dni před tím, když se víno na vinicích zbírati mělo, sprchl tichý a hojný deštík, od čehož víno na křích velice občerstvělo, okřálo a se spra[A8v]číslo strany tisku[8v]číslo strany rukopisuvilo, že každý vidouc, ano vína mnoho a dobré bude předešlého zrostu, svá[h]svá] ſwa vína v městě na ulice ze sklepův zvytahnouti a darmo každému, kdo jen chtěl je píti a bráti neb k užitku svýmu obrátiti, dávali, toliko aby zase sudy prázdné vraceli, do nichž by nové víno shromážditi mohli. Někteří pak Boha prázdní a lehkomyslní lidé, jimž Jidášův měšec milej byl, nad tím velice hněviví byli a mluviti směli, vždyť sám čert tak mnoho vína po[A9r]číslo strany tisku[9r]číslo strany rukopisujednou dal, že nevíme s ním co činiti a k tomu prvnější máme darmo dávati. Potom na druhý rok Pán Bůh pro nevděčné takové lidi ztrestal všecky vůbec, že vína velmi málo na vinicích zrostlo, a to kyselé, kteréhož ani k pití užívati nemohli etc.cizojazyčný text
Protož najlepší věc jest, v Pánu Bohu naději a péči svou vzložiti. On neopustí žádného, kdož v něho oufá a jeho za požehnání žádá. Potom střídmosti té vejborné a svaté ctnosti se [A9v]číslo strany tisku[9v]číslo strany rukopisupřidržeti a s pilností následovati, kteráž nic jiného není než rozumné požívání pokrmu a nápoje, sloužicího k pohodlí života tak, aby k překážce modlitbám[i]modlitbám] Modlitbam svatým, bohabojnosti a ctnostem křesťanským nebylo. A zase proti této ctnosti ohyzdné obžerství a ožralství i nemírné užívání darův božích, což jest z sebe Ducha svatého pryč vyháněti a z těla svého, kterýž jest chrám Ducha božího, chrámy ďáblův a smrduté nádoby [A10r]číslo strany tisku[10r]číslo strany rukopisuošklivých a ožralských ohavností činiti, všelijak se vystříci a varovati[j]varovati] warowti s pomocí boží.
Proto se pak této knížce titul Věník fíkový dal, nebo se čte v první kníze Mojžíšově, v třetí kapitole, kterak Adam a Eva, první rodičové naší, přestoupivše vůli, rozkaz aneb přikázaní Pána Boha všemohoucího a z stromu zapověděnýho ovotce jedli, že hned otevříny byly oči jich a poznali se býti nazí, protož nalámali ra[A10v]číslo strany tisku[10v]číslo strany rukopisutolestí