Opilství.
Ano se čte v zákoně Páně, že Noe a Lot také vínem byli se opili.
Střídmost.
Tak jest, ale pošetř na to, co jest jim z takového opilství přišlo. Ač Noe že jest byl opilej, jemu se nemůže tak za zlý míti. Jedno že jest neznal moci kořene vinného, druhé že neměl příkladu před sebou, aneb nespatřil na žádném, co jest to vínem se opiti a co z toho přichází, poněvadž Písmo oznamuje, že do potopy [E12r]číslo strany tisku[60r]číslo strany rukopisusvěta jak masa lidé nejedli, tak vína nepili, a teprv po potopě Noe kořen vinný štípil. Ale my víme a skušení mnohá, nýbrž každodenní máme, co a jak mnoho zlého víno, nestřídmě užívané, působí a dovozuje. Že pak Písmo svaté nám předkládá před oči na těch Bohu milých svatých patriarších hrozný pád hříchu jejích, ne proto ani tím oumyslem se to činí, abychme měli jich v tom následovati a téhož se dopouštěti, jako někteří cizoložníci [E12v]číslo strany tisku[60v]číslo strany rukopisui na Davida krále ukazují, že jest lůže manželské poškvrnil, dopustiv se s Bersábe cizoložstva. Ale proto nám o ních Písmo svaté v Zákoně božím oznamuje a před oči klade, abychme z nich měli vejstrahu před hříchem a zase skutečné potěšení za vejstrahu tak, že se máme tím bedlivěji před šatanem ďáblem, ouhlavním nepřítelem naším, opatrovati a na péči míti, totiž trvajíce střízliví na modlitbách svatých[bd]svatých] Swatych, poněvadž se o tak [F1r]číslo strany tisku[61r]číslo strany rukopisuBohu milé a svaté lidi otíral a v hřích je uvedl, žeť i nás s pokojem nenechá, protož abychme se s pomocí boží téhož uvarovati hleděli. Druhé, máme potěšení veliké, kdybychme pak z křehkosti mdloby a nedostatečnosti[be]nedostatečnosti] nédoſtatečnoſti i také z přepuštění božího v hřích upadli, abychme sobě nezoufali a o milosrdenství božím nepochybovali, jako onen Kain a Jidáš, ale měli silnou víru a naději, že Bůh Otec všeho milosrdenství ráčí s námi, mdlým stvoře[F1v]číslo strany tisku[61v]číslo strany rukopisuním svým, milostivě, dobrotivě naložiti a hříchy naše všecky odpustiti, v zásluhách a dosti učinění Syna jeho najmilejšího, Krista Ježíše, Pána a Spasitele na věky požehnaného.
Protož pobožný a christianský čtenáři milý, z těchto ze všech odpovědí (ačkoliv v krátkých slovích) gruntovně porozuměti můžeš, že před Pánem Bohem v den poslední soudný z opilství a nestřídmého chování nelze jaké výmluvy užiti, ale kterýž jsi koliv, buď v zvyklost neb v obyčej takové ožralství sobě vzal a k těm podobných některých neb jiných vejmluv a [F2r]číslo strany tisku