[47v]číslo strany rukopisuna té svadbě nebyl.
Opilství.
A on jim více vína přimnožil, když z vody víno učinil.
Střídmost.
Ale ne těm žroutům a ožralcům k líbosti než raději k poctění stavu svatého manželského a ženichovi i nevěstě a všem pobožným manželům k potěšení.
Opilství.
Co pak, když mi Pán Bůh rodinu dá. Já z té radosti k sobě dobrých přátel na radovánky pozvu a s ními vesel jsem, až se i opijeme.
[D12r]číslo strany tisku[48r]číslo strany rukopisuStřídmost.
Dítky jsou dar boží veliký a pobožní[av]pobožní] pobonžij i věrní manželé z jejích narození potěšení a radost mívají, v tom křesťanskou a pobožnou věc činí, nebo tudy církev a volení boží se rozmnožují. Ale těchto posledních časův jaký se obyčej při mnohých lidech zachovává, poslyšme. Nemůž se dítě tak brzy naroditi, ani tak rychle okřtiti, aby předně víno nemuselo před rukama býti a svátost křestní korbely a truňky hanebnými [D12v]číslo strany tisku[48v]číslo strany rukopisudosvěcovati a dotvrzovati i pro zdraví dítěte čistě píti, jinák není možné, aby mohlo dítě zdrávo býti. Potom po čtyřech nebo pěti nedělích strojí se hody (jakž jim říkají šestinedělní), na koláče se sousedé zvou, bez vína opět nemohou takových hodův vykonati a jináč nelze, než musejí také dostatek vína tu míti, až by se dobře všickni napili, potom rozličné hry a kratochvíle strojili. Byl-li by pak kdo, že by se chtěl za to styděti a s ními zaroveň nebyti, dí mu, [E1r]číslo strany tisku[49r]číslo strany rukopisuže není dvořák, bude vyhnán pryč, aneb jistě málo vážen i posmíván, jako ten, kterýž kratochvíl a dobrou vůli ruší.
Protož, sluší-li ten obyčej chváliti, že i ty radovánky bez ožírání a rozpustilostí daremních nebývají, nechť to každý rozumný pováží i soudí. A v tom i ve všem jiném pravou mírnost, aby proti vůli boží nic činěno nebylo, má hleděti každý zachovati.
Opilství.
Ej, jednou to můž býti, potom se uchovám.
[E1v]číslo strany tisku[49v]číslo strany rukopisuStřídmost.
Byť pak bylo jen jednou, tehdy se nenáležitě předse to činí. To přísloví, jednou můž býti, bývá mnohokrát zle bráno a užíváno[aw]užíváno] vžijwánij, nebo jestli ho užiti chceme pro očištění neb ztenčení naších hříchův, tehdy mu zle rozumíme, jako i polovice a plné splňování. A kdyby toto přísloví tomu hříchu ožralství za vejmluvu postačovalo, chtěli by ho všickni hříšníci požívati, jako cizoložníci, smilníci, zloději a mordéři, [E2r]číslo strany tisku