Že vidíš, kterak Pán Bůh ne hned pokutuje hřích a nepravost lidskou, domníváš se, že jim to přehlídá a že by ty též takovým spůsobem statku svého odbejvati mohl. Odstup to daleko od nás, bychme pro shovivání božské brali sobě svobodu k hřešení, nečiní zajisté toho Bůh proto, aby se s námi v ožralství kochal, a aniž Bůh posmíván bude, co zde člověk bude rozsívati, to tam bude žíti, kdo bude žíti v těle svém skutky těla, mezi nímiž jest také [E10r]číslo strany tisku[58r]číslo strany rukopisuožralství a jiné neřádné chování, z těla žíti bude porušení, to jest království božího nedojde. Že pak tak dlouho prodlívá a zlým lidem (jichž ty dotejkáš) folkuje, má toho Pán Bůh své obzvláštní příčiny, neb se nechce kochati v zahynutí a v smrti člověka hříšného. A kdyby hned pro každej hřích pokutovati ráčil, již by musel dávno svět pustej býti. Ale jsouce shovívající nad hříchy a nepravostmi našími, propůjčuje jím i nám času, v němž [E10v]číslo strany tisku[58v]číslo strany rukopisudobrota boží nás ku pokání vede, abychom sobě usmyslili a takových neřádův, což proti Bohu a lidem dobrým jest, v domích svých netrpěli, nedopouštěli a nepřehlídali. Pakli by takoví posměvači a přestupníci vůle boží sobě v čas usmysliti nechtěli, dobřeť je Pán Bůh trefí, když je za jinými jim podobnými do horoucího pekla odešle.
Opilství.
Však i kněží jeden druhému po polovičce nebo po plný vína připíjejí a splňují i také se opíjejí.
[E11r]číslo strany tisku[59r]číslo strany rukopisuStřídmost.
Jestliže kteří kněží tak činí, nehorš se a neurážej na tom, neb i ti dobře časem svým z toho hrozný počet vydati musejí. Tobě pak není od Pána Boha poručeno, aby to činil, což kněz činí, ale aby poslouchal a činil, čemu z slova božího o vůli jeho svaté tebe vyučuje. A Pán Christus v den poslední soudný nebude se tebe ptáti, činil-lis tak, jak kněz činí, nýbrž spíšejí dí: Plnil-lis to, cos od kněze spasitedlného na kázaní slejchával.
[E11v]číslo strany tisku[59v]číslo strany rukopisuOpilství.
Ano se čte v zákoně Páně, že Noe a Lot také vínem byli se opili.
Střídmost.
Tak jest, ale pošetř na to, co jest jim z takového opilství přišlo. Ač Noe že jest byl opilej, jemu se nemůže tak za zlý míti. Jedno že jest neznal moci kořene vinného, druhé že neměl příkladu před sebou, aneb nespatřil na žádném, co jest to vínem se opiti a co z toho přichází, poněvadž Písmo oznamuje, že do potopy [E12r]číslo strany tisku