té[101r]číslo strany rukopisuhož mládence, dívili se velice, odkud by mu se to tak rychle stalo. On poručil se do jednoho domu nesti, a tu potom všeckno, jak se s ním dálo, vypravoval i tovarýšů svých, aby se neštěstím jeho káli a k tomu podobného klnutí a zlořečení proti Bohu i lidem, a zvláště pak ožralství, s pilností vystříhali, prosil a napomínal. Fince. Lib. 2.
Chrisostomus.
Žádná věc bližšího přítele ďábla nečiní jako opilství, neb ďabel skrze ně s člověkem vchází v přátelství a vede ho podlé své vůle ve všeliké hříchy a nepravosti.
Kdo se chce všelijakých hříchův uvarovati, ten se má zlého tovaryšstva vystříhati. Totiž těch, kteříž nesmírně a ho[I5v]číslo strany tisku[101v]číslo strany rukopisuvadsky[bt]hovadsky] howadſký pijí a hanebných nectností přitom se dopouštějí. Nic dobrého nemluvě ani nesmejšleje, toliko k svini, k hovadu se přirovnávaje. V hříších jako v blátě ve dne i v noci kálejíc a tak hrdla ani duše své v tom nelitujíc.
[I6r]číslo strany tisku[102r]číslo strany rukopisuPísnička o vopilcích, složená od Jana Pakosty léta 1565.
Spívá se jako: Pozorujte smutku mého naříkání jednoho mládence, an se smrti brání etc.cizojazyčný text
Ach, ach, ouvech, a nestojte v nynějším křesťanství, jak ten hřích rozmnožen hanebné ožralství. R. Střídmost, ta okrasa těla, v nic obrácena docela, kam se jest poděla.
Najmilejší oudové zlým se porušují, vtipy, moudrosti i rozum ožralstvím stracují. R. Ó, což můž horšího míti, jako stud, vážnost stratiti, s ďáblem se spojiti.
Jako se to vše nachází při [I6v]číslo strany tisku[102v]číslo strany rukopisulidech ožralých, čertu v činech nejzlostnějších, snad mrzce hotových. R. Mnohý, když peníze propí, rozum od něho odstoupí, ďábel ho uchopí.
Tehdáž jest mu jednostajně peklo jako nebe, hromuje, křivě přisahá, hůře než pes jebe. R. Nešanujíce žádného, nadarmo vzývaje jméno Pána Boha svého.
Nechť pak tehdáž mocnost boží na nebi spatřuje, čert mu přidává smělosti, že se nestrachuje. R. Vejskaje jako na zdoru, protivnýť jest myslí, skutkem svému Pánu Bohu.
Jest mu tehdáž jednostejna člověka zabiti, nedbá, by měl od té chvíle věčně v pekle býti. R. Smilstvo bez nestydatosti i vše, což jest najhoršího, provodí s radostí.
Co dal Bůh nám z své milosti k ctnému užívání, to jim [I7r]číslo strany tisku