vínem opojen byl, jej bez milosti zabili. A tak nebohý Amnon ty slavné hody zle zažiti musil.
Judyt. 13.
Holofernes, Nabochodonozora, krále asyrského, hejtman, že se náramně vínem opil, příčinu k tomu dal, že Judyt, pobožná vdova, jeho vlastním mečem hlavu mu sťala a tím město Bethulí od obležení vysvobodila.
3 Králov. 20.
Benadab, král asyrský, slavně v stanu svém se třidcíti a dvěma králi hodoval, kteříž mu na pomoc přitáhli a město Jeruzalém oblehli, ale porazil je a zahnal všecky Achab, král izrahelský.
1. Machab. 16.
Šimon, najvyšší kněz jeruzalémský, byl pozván na hody od Ptolomea, hejtmana krále Antiocha. Tu, když se Šimon podnapil, on i synové jeho jsou zrádně zmordováni, i služebníci jejich.
2. Ezdreáš 3.
Nápoj vína nestřídmě užívaném, kterak činí z moudrého člověka blázna, to oznamuje v své pohádce jeden komorník Daria, krále perského.
Matouš 14.
Za příčinou hoduov krále Herodesa s Herodiadou Jan Křtitel, muž svatý, nad něhož nebyl žádný věčí mezi syny lidskými, k zamordování přijíti musil.
Příkladné naučení z promlouvaní některejch mudrcuov, vedouce od ožralství k střízlivosti a střídmosti.
I.
Sokrates, vzáctný mudřec, pověděl jednoho času, že mnozí lidé se domnívají, že jsou pro to na světě živi, aby jedli a pili, ale já pak pry proto jím a piji, abych živ byl.
II.
Když se jeden ožralec vyhluboval před Aristipem mudrcem, kterak by mnoho vína mohl vypiti, a že se brzy neopije, odpověděl mu proti jeho řeči a řka: Medle, čím se to chlubíš, ješto i velbloudi také to umějí, a tak tomu ožralému oslu slušná odpověď dána.
III.
Demokrates, jsouc náramně opitej, oblékl se v ženské roucho a před spoluhodovníky tancoval jako jiná žena. Na druhý den potom zase přišel k Titovi Qvintiovi prosíc, aby mu byl nápomocen proti Mesanenským, kteříž mu se zprotivili a od něho odstoupili, aby je mohl zase k poslušenství přivesti. Tehdy Titus odpoví mu takto: Divím se tomu, že ty, bejvaje začasté vopilej, takovou věc na mně žádati umíš, kterážto žádost na hrdinskýho a statečnýho, a ne na ženskýho muže náleží, kteroužto řečí Demokratesovi o jeho všetečnosti na rozum dal, že není chvalitebná věc, jak se opíjeti, tak své mužské srdce v ženské skrze roucho proměňovati.