pokoji nechává, až svú chvíli a přístup k tobě uhlídá.
Opilství.
Copak k tomu díte, že já vždycky musím na noc dobrý truňk vína udělati, nebo nemohu prvé usnouti a spáti, leč se opiji?
Střídmost.
A na šloftruňk? Medle pomysli na to zdrávě, kdo překážku tu činí a proč že usnouti nemůžeš, leč se ožereš? I o tom věz, že co se děje proti přikázaní božímu, to z Boha není. A poněvadž vůle boží jest, aby se neopijel, aneb pitím nepřeplňoval, když máš ty proti tomu jiné vnuknutí, již to z Boha není než z ďábla. Pročpak to ďábel tobě činí? Jistě pro žádnou jinou příčinu, než aby tebe tím spůsobem sobě podmanil a ty, poslechna ho, ožereš se, až nebudeš věděti, na kterém světě jsi. Toť ďábel, maje k tobě přístup, anebo tebe sám zardusí, nebo pomůžeť hlavu sraziti, buďto v jakéž takéž neštěstí, v hřích a v hanbu uvede, že potom o zdraví, o statek, o poctivost i o hrdlo, nadto pak o svou milou duši přijíti musíš, poněvadž o nás ďábel nikdá nic dobrého nemyslil. A on také neseje ani voře, než hledá lidského hoře. Potom považ i toho, proč Pán Bůh takový kříž na tebe přepouští, aby ďábel tobě spáti překážel a pokoje nedal? Že proto aby tě zkusil, kterak se budeš v takovém pokušení chovati, více-li přikázaní božího, čili ďábla chceš poslouchati, a jak tvé zlé žádosti budeš přemáhati. Nu co tehdy učiníš? I máš hned slovem božím ďáblu odpírati a takto říci: Neučiním toho ďáble, nebo psáno jest, hleďtež, aby srdce vaše nebyla obtížená obžerstvím a opilstvím. Itemcizojazyčný text buďte opatrní a střízliví, na modlitbách trvajíce.
To když často činiti budeš, Pán Bůh tobě také ze všeho pokušení ďábelského časem svým pomůže tak, že ďábel tobě ve spaní více překážeti nebude.
Opilství.
Já tak smejšlím, bych se pak i opil, když bych se jen s žádným nehadroval a nevadil a Pánu Bohu nezlořečil, že mi to opilství neškodí?
Střídmost.
Aniž tak dobře může býti, neb opilství, vády a všeliké, buď Pánu Bohu, neb bližnímu svému zlořečení jest všecko od Boha přístně činiti zapovědíno, obzvláštně pak opíjení a přeplňování vínem, kteréž netoliko jest zlým, neřádným užíváním a těžkým, hrozným hříchem před Pánem Bohem, ale nadto škodí zdraví a přináši bolesti těla, totiž šlak, dnu, lámaní a padoucí nemoc i