[169r]číslo strany rukopisuMiení ten svatý, že darmo se brání lidé zlým obyčejem, jako by byl hodnější než pravda. Však rozum přemáhá, že pravda má přemoci obyčej. A opět když co dobrého se děje v duchovenství a Duch svatý ukáže nětco lepšieho, tehdy máme ihned to přijíti. Opět die sv. Augustin: „Více pravdu než obyčej máme následovati. Neb rozum a pravda obyčej vždy vyhánějí.“ Také sv. Cyprián, veliký mučedlník a biskup, jehož velmi chválí sv. Augustin, ten die[287]na okraji nečitelný přípisek: „Obyčej bez pravdy starý blud jest. Protož opustíc blud, jděmež po pravdě.“ A opět die: „Ne člověčí blud má následován býti, ale boží pravda.“ A sv. Ambrož die: „Noviny všechny, kterých jest Kristus neučil[288]ve slově opravováno, původně „neučinil“, potupujem.“ A sv. Isidor die[289]na okraji nečitelný přípisek: „Obyčej zlý zákon boží a rozum přemáhaj[290]opraveno z „přemáhaji“.“ A sv. Řehoř die: „Poněvadž Pavel die: ‚Založení jiného nižádný nemuož položiti mimo to, kteréž položeno jest, jenž jest Kristus Ježíš.‘ Tehdy dóvod jest, že kde Kristova není založení, že tu není dobrého činu stavení.“ To sv. Řehoř.
[169v]číslo strany rukopisuAj, teď máš velikých svědkóv mnoho, že nižádný zlý obyčej, kterak kolivěk dávný, nemá držien býti, neb každý taký jest proti Bohu, proti jeho zákonu a proti rozumu. A že nemuož nižádné dobré stavení býti, kdež Kristus není založení. A že Kristus založil jest, aby duchovní věci dávali darmo pro spasení, řka: „Darmo ste vzeli, darmo dávajte.“ Protož diáblovo jest zpětné založení, jenž die: „Darmo nedávajte, ale beřte! Máte křest, zpověd, olej svatý, svěcení, mše i rozhřešení, pohřeb, modlitby i vigiljí, prebendy, oltáře, kostely i kázaní, těla božieho dávaní i biřmování, v zákon přijímaní i stvrzení, odpustky i súdu vydání. To vše prodávajte! Sami ste kupovali, nemuožte darmo dáti. A naplňte mi tato slova: „Darmo nižádný nedávaj, neb nižádný jest darmo nevzal.“ Tak radí diábel, jenž jest obyčej nehodný ustavil, aby kněží darmo daróv Ducha svatého nedávali, ale aby napomínali, cenili, prodávali i pro ně lidi pohonili. Protož ten zlý obyčej má rušen býti. A kterýž kolik