žádají. Protož když spravedlivého muže prorok vypisuje, dobře dí: „Blažený, kterýž odrazí ruce své od každého daru“. Znamenitě dí: „od každého daru“, neb některý jest dar od služby, některý od ruky, některý od jazyka. Dar od služby jest podání nehodné. Dar od ruky, to jest, což za peníze se kúpiti muož, jsú peniezi. Dar od jazyka jest přízen neb zaslíbení nezřiezené. Protož ktož světí, tehdy od každého daru ruku odrazí, když v božských věcech ne toliko peněz, ale také i přízni lidské nežádá. To sv. Řehoř. A míní, že když kolivěk kto duchovní dar sám skrze jiného nezřiezeně, a to buď zjevně, neb skrytě za službu neb za dar tělesný neb pro přízen lidskú dává, tehdy svatokupčí proti tomu Písmu a přikázaní Kristovu: „Darmo ste vzali, darmo dajte.“ Apoštolové sú darmo, bez daruov, bez služby nehodné i bez přízni tělesné vzali. Protož také oni darmo, to jest bez těch daruov, dávali sú. Ale že nyní darmo neberú, protož také darmo nedávají. I rozhřešení, i svěcení, i olejování, i jiných věcí duchovních. A z této řeči muož poznáno býti a z obyčejóv, kteréž zjevně vidíme v žákovstvu, že málo jest kněží, by svatokupecky nebyli svěceni a obrokóv nedošli. A tak že ti s jedné strany a jich biskupové s druhé strany v svatokupecství sú upadli. A že svatokupecství jest kacieřství, protož, když by se právě ohlédali, spatřili by, že sú mnozí kacieři. Aniž jest rozdíl, jedné kteříž sú výše v úřadích duchovních, že ti hojnější, ustavičnější a tučnější jsú svatokupci, a tak kacieři. Aniž jest pochybení v tom, by svatokupci nebyli kacieři, jakož světí praví. A papež, řečený Pascalis dí, že: „Zjevno jest, že svatokupci, jakožto najprvní a najvyšší kacieři, ode všech věrných mají zavrženi býti. A když napomenuti jsúc, neodstúpili by, od světských mocí mají potlačeni býti. Neb všickni hřiechové