strážným zlatých jablek drakem sedmihlavým oheň z úst vyplivajícím. Pro to statečné vítězství jeden i druhý celýmu světu jest k podivení. Ale vstup Jasonecizojazyčný text na stranu, Herculescizojazyčný text slavnějšího již ctíme reka křesťanského, hrdinu českého, v kterém má více čemu se diviti svět, protože on jest vítěz nad zvěří daleko litější, jenž jest jazyk lidský.
Co za litou zvěř, za neskrocenou šelmu jest jazyk lidský, nevím, takli pěkněj kdo vypsal nad svatého Jakuba apoštola. Nebude obtížno jeho samého slyšeti: „Si quis in verbo non offendit, hic perfectus est vir.“cizojazyčný text Tak o tom v své kanonice začíná. „Kdo v slovu neklesá, ten jest dokonalý muž.“ Kdo jest ale ten, který v slovu neklesá? Který nikdy jazykem nezavadí? Myslete si muže v trpělivosti tak dokonalého, jako byl Job. Dejme také, že všecky ostatní smyslí, i ten nejvšetečnější zrak na uzdě tak drží, aby s týmž Jobem v pravdě řícti mohl: „Pepigi faedus cum oculis meis, ut nec cogitarem de virgine.“cizojazyčný text „Učinil jsem úmluvu s očima mýma, abych ani nepomyslil o panně.“ Předce jazyk ne tak skrotí, aby se s Bohem někdy nezačal hádati. Prorokem nechť jest Jonáš, ještě jazyk nebude mít tak skrocený, aby reptajíc nebroukal, ani horlivý Petr neumí jazyk tak říditi, aby křívě nepřísahal, ani apoštol Tomáš, aby proti článku vzkříšení nemluvil, ani dvá emauští učedlníci, byť i Ježíš byl uprostřed nich, aby bláznovsky a spozdile o vykoupení nepochybovali. Kdož tedy bude ten, který v slovu neklesl? Který jazyk skrotiti dokonale umí? Svatý Jakub z příma praví, že žádný linguam nullus hominum domare potestcizojazyčný text, slova jsou jeho, o svatém Janu Nepomuckým ještě žádné povědomosti nemajícího, jazyk žádný z lidí skrotiti nemůže. Kterou neskrocenost jazyka aby dobře vyjádřil, několik naproti tomu uvádí věcí dost velkých, které člověk skrotiti může. Hle, praví on, hle koňům udidla dáváme, aby nám povolní