ne[43v]číslo strany rukopisuukázal. Ale vždy samo v sobě jest zlé pýchanie. Toto jest bylo Božie zpósobenie, že Buoh ráčil to tak zjednati, aby sě to mělo skončiti. Nám sě zdá zlý, viec mnohokrát něco zlého učiní, jenžto pak Buoh v lepšie obrátí stokrát, neb naše jest myšlenie, ale vždy Božie zpósobenie.
Léto Božie po tisíci a devátého, kdyžto jisté pýchanie Gebhartovo biskupa pražského rozmáhašě sě i rostieše[12]Dále následují přeškrtnutá slova: yako pomſtiti kaplana pořiechu v něm velmi, Vratislav král český chtieše jako pomstiti, kaplana svého někdajšieho jménem Nekla biskupstvím moravským učinil jest. To když jest uslyšal Gebhart biskup pražský, na cestu do Říma přichystal sě, rady i pomoci papežovy prositi chtě, kterak v té věci učiniti měl by, s tiem tak úmyslem vzdvihl sě jest do Uher k králi Vladislavovi, aby s jeho pomocí bezpečně do Říma mohl přijeti, ale Božím pak spósobením, když do toho města, jemužto Strikonia dějí, přijel, roznemohl sě velmi, a tak u malých dnech, když sě bolest v něm rozmohla, přiebytek života svého tu dokonal jest.
{Kozmus biskup}textový orientátor
Léto Božie tisíc devadesát a jednoho král Vratislav do Čech sě vrátiv zvěděl inhned, že Gebhart biskup pražský umřel jest, a tak pak Kozmus pražským biskupem učiněn byl čtvrtého dne toho měsiece února. Ale protože ciesař v lampardských zemiech přěbýváše, toho času stvrzen jest nemohl tak brzo býti.
O dolejšiech přieběziech krále Vratislava krále českého
Téhož léta jakož napřěd král Vratislav uznamenav, že Kunrád bratr jeho druhému bratru Otovi, jenž Olomúc a to podkrajie držieše, viece nakládáše i přějieše synovi jeho nežli královým dětem a ve všech věciech k jich prospěšenství a přispoření snažně nastojieše. Proněžto Vratislav jal sě jest nenáviděti Konráda, a tak z silným vojskem vtrhl jest do Moravy i vyhnal Otu a synů jeho Svatopluka a Otíka z toho zbožie, jichž dal Olomúc