Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

[125r]číslo strany rukopisu„Člověk jeden učinil jest večeři velikú.“[875]Jan 14,16 Ta večeře jest duchovní, tu činí Pán Buoh s duší. O tom evangelista v zjevení píše: „Já stojím u dveří tluka, ač mi kdo otevře, vejdu a s ním večeřeti budu.“[876]Zjevení Janovo 3,20 U dveří Kristus stojí a tluče, když srdce člověčí, zlostí zavřené, milostí nebeskú navštěvuje. A ten vrata otvírá, kdož na včiněnú milost přijímá. Kristus k němu vejde a s ním večeřeti bude, když duše kající setrvá a v tom umře. Neb hříšník kající a dokonalý již udělav, smrtí jsa zachvácen, tři krmě Pánu Bohu jest přinesl: Vyznání, skrušení a dosti učinění. Pán Buoh také tři krmě přinesl, totiž milosrdenství, slávu a věčnost. O té večeři evangelista dí, že učinili jsú večeři Kristu. Při té večeři byli Marta, Maria a Lazar.[877]Jan 12, 1–3 Skrze Martu znamenává se pracovitý život. Skrze Mariji bohomyslný. Skrze Lazara hříchu přemožení. I tu večeři Kristus s pracovitými, když se kochá v jich práci, o tom řekl Martě, že pečlivá jsi při mnohé práci neb v posluhování.[878]Lukáš 10,40 {Večeře pekelní}textový orientátor Ale jiná jest večeře pekelní, o níž psáno jest v Zjevení: „Poďte a jezte maso.“ Na té večeři bude dán dvojí chléb, jehož nižádný nebude moci zažíti, jedno svědomí hořké, že sám člověk znáti bude, že se jemu spravedlivé děje za jeho skutky. Druhé smrt hořká a všecky bolesti i příčiny, kteréž mohú nalezeny býti k smrti a člověk nikdy nebude moci umříti. O tom chlebu Job dí: „Chléb jich bude obrácen v žluč ještěrovú.“[879]Jób 20,14 K té večeři bude dáno dvoje víno: červené a bílé, o tom v Deuteronomí dí: „Jed a žluč drakova víno jich.“[880]Deuteronomium 32,33 Druhé vinice jich obrátím v krev. Také na té večeři bude dáno maso dvoje: vařené a pečené. O tom v Zjevení dí: „Snědli jsú jazyky své pro velikú bolest a krmě jich obráceny jsú v hořkosti.“[881]Zjevení Janovo 16,10 {Hudba troje v pekle}textový orientátor Na té večeři troje hudba bude zvučeti, totiž škřehot zubuov, povyk ďábelský a pláč všech obec, o tom Zachariáš dí: „Plakati bude země, pekelná čeled na různo ne súkromí.“[882]Zachariáš 12,12 Na té večeři nebude žádného odpočinutí, ani kterého přestání. Ale o večeři Boží, nebeské, o té apoštol v Zjevení píše: „Blahoslavení, jenž k večeři svadby Beránka zavoláni jsú.“[883]Zjevení Janovo 19,9

{Večeře Trojice svaté}textový orientátor I při té večeři znamenati máme dvojí věc. Najprvé, kdo ji připravuje. Druhé, proč ji připravují. I věz, že ji připravila všecka Trojice svatá tak, že otec své krmě pokládá a dává, Syn své, Duch svatý své. Neb Buoh Otec pokládá na té večeři tři krmě. První, tváři své jasné vidění. Druhé, všeho dobrého plné vladení. Třetí, všech žádostí z úplna naplnění. O těch krmích apoštol k Korintuom dí, že ani oko viděti muož, ani ucho slýchati té dobroty, kteruož dá Buoh zvoleným svým, ani srdce muož mysliti takovému upokojení.[884]První list Korintským 2,9 Syn také dává tři krmě. První, chléb života, neb se dá, kam se on obrátí, tam za ním vyvolení jeho vždy půjdou, neb tím chlebem sám se jmenoval. „Já jsem chléb života, kdož ke mně přijde, nezlačníť.“[885]Jan 6,35 Druhá krmě jest sytost v jeho božství, neb již člověk syt bude bez lačnosti, věda, že se již Kristus naň hněvati nebude, ale jemu odplacuje, že jemu věčně práci zachoval a vylití krve jeho nevinné. Třetí krmě, plná sytost, o tom euvangelista ve Čtení dí: „Vyjde a vejde a pastvu nalezne.“[886]Jan 10,9 Totiž když se kochati Kristus neb libovati bude v svatých svých. Duch svatý také pokládá tři krmě. První jest oheň, totiž láska, že tak milování Boží bude k lidem a lidi Boha, že nemuož vypsáno o tom býti. Druhá jest horlivost, ta se z toho vína udělá, o němž Kristus ve Čtení dí, že je bude píti s apoštoly v království Otce svého.[887]Matouš 26,29 Neb ta krmě udělaná jest z vína horlivé milosti, o tom prorok v Žaltáři dí: „Zapojen budu od hojnosti domu tvého.“[888]Žalmy 36,9 Při té večeři jsú mnozí darové. Jedno, že člověk podoben bude Bohu, o tom apoštol dí: „Víme, že když se zjeví, budem jemu podobní.“[889]První list Janův 3,2 Druhé, vidění Boží, o tom Izaiáš dí: „Krále v slávě své uzří.“[890]Izajáš 33,17 Třetí, tovaryství věčné s

X
875Jan 14,16
876Zjevení Janovo 3,20
877Jan 12, 1–3
878Lukáš 10,40
879Jób 20,14
880Deuteronomium 32,33
881Zjevení Janovo 16,10
882Zachariáš 12,12
883Zjevení Janovo 19,9
884První list Korintským 2,9
885Jan 6,35
886Jan 10,9
887Matouš 26,29
888Žalmy 36,9
889První list Janův 3,2
890Izajáš 33,17
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 25 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).