kaplici každé, mnohé jiné zastává, jakožto miestem a časem mohú jmieny býti potřebné věci než v núzi, na niežto viece záleží. Malý knot buď vložen, ale třetí den, aneb když sě rána stulí, poznenáhlu buďte vytaženy niti, a opět buď naložen prach červený. Pakli třeba bude hnój zaroditi v ráně, vlož na ni embrokamcizojazyčný text, totiž flastr z listie a kořenie omaštěného. To jmeno embrota jest jmeno ranných lékařuov, a jestiť též, jako u ranného lékaře kathaplasmacizojazyčný text. A býváť embrota z listie, býlenie a z kořenie, sádla a tukóv, másla a oleje, druhdy z některých semen, jako semene lněného, sěna řeckého, a druhdy z múky ječné nebo pšeničné a z podobných věcí; ale tuto jedno dvě pokládá, dvě embroty k zarození hnoje v ráně. Ale ne každé ráně jich třeba, než tu, kdež se málo rodí hnoje v ráně. A znamenaj, což kolivěk hnój zarozuje v ráně, toť také zarozuje v nežidu nebo v hlízě. A zase také věz, že každá bylina, buď z přirozenie horká nebo studená, když jest toliko teplá, hnój zarozuje; i také sama voda teplá též činí. A však některé jsú věci zvláštnie a silnějie to činie. Proto sem to řekl, zdali by kto nemohl mieti těch věcí všech, kteréž sú popsány, tehdy jedna sama z těch věcí učiní embrotu takovú: sémě lněné a sémě sěna řeckého, svařená v oleji dřěvěném až do vysmaženie oleje, a to klaď na miesto. Druhá embroka: sléz a vysoký sléz buď vařeny u vodě, a pak vysáknúc vodu ztlučeny buďte s starým sádlem nesoleným; a ta embroka teplá má býti přikládána. Pakli by k vóli mistrově všechny věci mohly býti jmieny, aby nebyl viděn, by přieliš prostými věcmi léčil, mezi mnohými počestnými muži druhdy některý chytrý a nerovný bývá shledán, kterýžto počna pohrdávati vtipností mistra svého, protože prostými věcmi léčí, a pro takové druhdy slušie něco nesnazšieho činiti, buď udělána embroka taková: vezmi slézu – sléz obecní velmi jest potřebný rannému lékaři v embroky mastech a v podobných věcech. A také kdyžť raněný zatvrdne