nasyceným? Není přikázáno než apoštoluom a jich náměstkuom, skrze kteréž církev měla řízena býti a řidí se, zanecháno a pozuostaveno. Jakž o tom připomíná svatý Augustýn, kdež ad Januariumcizojazyčný text píše.
Augustinus ad Januarium
Protož někde za příčinami časem pod obojí v jednotě víry a církve svaté jsou podávali; a někteří z hodných příčin toliko samou krev přijímali.
Pod jednou spuosobou přijímání nacházíme v mnohých svatých koncilích zmínku i schválení.
Jako v koncilium nicenském čteme, kteréž se drželo léta Páně 315., že ani regula, ani obyčej neokazuje, aby ti, kteříž nemají moci obětovati, těm, kteříž obětují, těla Páně podávali etc.cizojazyčný text, kdež toliko o samém chlebě se připomíná. A drobet nížeji o jahních dí: Aby podlé pořádku po kněžích od biskupa anebo od kněze velebnou svátost přijímali. Nebyl-li by pak přítomný biskup neb kněz, tehdy aby sami vynesli a jedli, nečiníc zmínky o pití. Neb pod spuosobem chleba toliko se ta svátost velebná chovala, též tak i k nemocným se nosila a podávala. Jakož koncilium kartajinenské 4. ukazuje a svatý Cyprián též to píše. A v Rusích též to zachovávají.
Koncilí kartajinen. 4. Can. 76
Koncilium sardicenske držáno okolo léta 339. zavřelo, aby někteří všeteční kněží vyobcovaní ani jako lejci nepřijímali při skonání života, leč by pokání učinili.
Koncilí sard. Can. 50
Též koncilium agatenské a svatý Cyprián okolo léta Páně 260. k Antonianovi píše: Že Theophinus