[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<474849505152535455>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[#]obrázek nebo jiný grafický prvek nevinný a spravedlný. A žena Pilátova řekla, že mnoho skrze sen o Kristovi viděla, i žádala, aby byl puštěn, že člověk pravý jest. To diábel činieše žádaje překaziti božiemu umučení, aby tak také přěkazil člověčieho pokolenie vykúpení. A že Pilát tolik za Kristovo vysvobozenie stál, míní se to všecko diábelským návodem jako jeho žena učiniti. Neb diábel skrze ně chtěl překaziti našemu vykúpení, jakož někda skrze Adama a Evu učinil naše zatracenie. Neb diábel vida v temniciech otcě svaté, ani se radují, nadieváše se, že by je Kristus skrze své umučenie chtěl vysvoboditi. A protož vladařem umučení Kristovu chtěl překaziti. A také ostnem svým, točíš ženú, chtěl jej k tomu viece přinutiti. Ó, kterak přelstivý osten diábluov jest žena lahodná, skrze niž tak lahodně pobádá rozličných ke zlým skutkuom. Potom pak rytieřstvo Pilátovo nachové rúcho s Krista svlekli a v jeho rúcho, z něhož svlečen byl, opět oblekli. A vložili na jeho rameně kříž, aby nesl. A to také učinili k jeho věččie potupě. Neb dřevo šibeničné v ten čas zlořečené nazývali. A protož ani rytieři[#]obrázek nebo jiný grafický prvek Pilátovi ani židovstvo chtěli jě nésti. Kříž, jenž tehdy jmien bieše za zlořečený a ohavný, skrze umučenie Kristovo učiněn jest požehnaný a slavný. A jenž tehdy bieše šibenicě zlodějská a muka lotrovská, již jej malují na čelech kniežat, králóv a ciesařóv. A na němž zloději, tovařišie diáblovi, zvěšěni býváchu, již nynie skrze ň diáblové bývají mučeni a zahoněni.

Toto Kristovo křížě nesenie bylo dávno na Izákovi, synu Abrahamovu, znamenáno. Izák ta drva na svú plecí nesieše, na nichžto jej jeho otec bohu obětovati chtieše. Takež Kristus na svú plecí křížě šibenici nesieše, na němž jej národ židovský obětovati chtieše. Izák pak skrze anjelskú pomoc od smrti jest vyproštěn a skopec nebo beran čistý visící miesto něho jest obětován. Ale za Krista ne beran ani jiné stvořenie netrpělo, než on sám všecko trpěl a za nás obětován. Izák uslyšav, že otec jeho chce jej bohu obětovati, řekl, že jest toho hotov poslúchati. Takež syn boží otci svému nebeskému až do smrti byl poslušen a sě ke všemu byl podvolil otcově

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).