hod[A3v]číslo strany rukopisunou býti, aby imprimována byla. Jakož jsem pak tak učinil a ji na svůj vlastní náklad vytlačiti dal.
Protož tu knížku i mou při ní práci, pane Jakube, příteli můj zvláště milý, vám jakožto původovi na znamení upřímé lásky a dobré přízně dedikuji a pod jménem vaším pro věčnou jména vašeho dobrého pamět ji vůbec všechněm vydávám. V té naději, že ten dar a tu práci, ačkoli skrovnou, ode mne jakožto upřímný přítel, nešetříce v tom velikosti daru, tím dobrým a upřímným úmyslem[7]úmyslem: vmyſlem, jakýmž já vám to oddávám, příjmete. S tim Pán Bůh rač s námi se všemi býti. Dán v Praze v mém domu v outerý den sv. panny Sofie léta Páně 1571.
[A4r]číslo strany rukopisuPředmluva na knížku božských zjevení svatého Metudia, mučedlníka a biskupa partenského církvé vlasti řecké, kterážto zjevení od svatých anjelův, když byl v vězení pro víru Kristovu, přijal, píše o počátku i o skonání světa
Člověk, když ve cti byl, nerozuměl sobě, i přirovnán jest hovadům a podobný učiněn jest jim.
Žalm 49[b]49] xIviij[8]Ps 49,13 a 49,21
Když zajisté lucifer mezi všemi anjely byl povýšenější od Boha stvořen a krašší, jakož o něm píše Ezechiel, prorok. Žádné dřevo rajské není přirovnáno pěknosti jeho, nebť jsem krásného jej učinil.
Ezechiel 31[9]Ez 31,8
Také mezi přistojícími anjely nebyl nad něj důstojnější. Ten vyvýšenost svého přirození a hlubokost svého umění znamenav, proti Stvořite[A4v]číslo strany rukopisuli svému zpýchal tak velmi, že se Bohu chtěl vrovnati. Jakož o tom z Sententiarum Distinctione 6.cizojazyčný text Nebť jest řekl v srdci svém ono slovo Izaiáše, proroka: Vstoupím na nebe. Kdež Mistr v jmenovaných Sententiarumcizojazyčný text kníhách nebe nazývá rovností božskou. Neb se Bohu vrovnati chtěl v té malé chvílce, v kterouž byl stvořen, spolu s některými jinými anjelskými stvořeními. Protož hned jakž stvořeni byli anjelé, někteří se Boha přidrželi skrze lásku, někteří pak s luciferem Bohu se zprotivili skrze zlost pýchy. A tak mezi obojími, to jest mezi rozumným Božím stvořením a podstatným, první boj učiněn jest v nebi, jakož se píše v Zjevení svatého Jana takto: Stal se jest boj veliký v nebi, Michal a anjelé jeho bojovali s drakem a drak bojoval i anjelé jeho a nepřemohli jsou, aniž není více jejich místo nalezeno v nebi. I svržen jest drak ten veliký, had starý, kterýž slove ďábel a