[12r]číslo strany rukopisuskrzě tě porodí sě hospodin. Tak jest hospodin s tebú, aby byl v tvém srdci, v tvém živótku a naplnil všicku mysl tvú i tělesenstvie tvé. Nebo od tebe má vyníti všemohúcí král jakžto z uotpočivadla svého a jakžto knieže z králové sieni, cělosti tvého svatého děvojstvie nerúšejě.“ Tu také praví mistr Albrecht Veliký: „Buoh s tebú, točíš v tvém živótku divně. Neb když Adam nejměl otcě ani mateře a Eva jměla otcě bez mateře, obecný lid má otcě i matery. Ale Christus sobě nalezl nový divný čin, zvolil sobě tě za matku bez tělesného otcě. Protož buoh s tebú, neb v tobě buoh Otec svému synu přiebytek učinil, Duch svatý posvětil a Syn naplnil.“ Tu praví také svatý Jeroným: „Buoh s tebú.[41]L 1,28 Divná věc, ó, přěsvatá dievko, juž bieše bóh s tebú a k tobě anděla sláše, poslu rozkazováše a sám prvé než posel s tebú bieše. Jehožto všeho světa skruh obklíčiti nemóže v směstnání, toho s ty v svém živótku oblíčila. Věčné slovo boha Otcě nikda sě ot otcě neotlúčí, z tvého svatého živótka člověčstvie ráčil přijieti, a to nebeským přetajným činem, jehožto nikda nikte nevěděl než on sám, jenž vše přijem, což jest člověčstvie, pravý člověk jest, a vše vzem, což božie jest, zajisté nic jiného nenie než buoh, jenžto sě narodil z svaté Mařie děvicě. Nebo buoh vše umie a vše móž, a když to tak jest, tehda jest uměl i mohl své božstvie s člověčstvím v živótku čisté dievky směstnati, aby byl jeden Kristus, buoh a člověk jedna osoba a jedna podstata.“ Také jiej řekl anděl: „Požehnaná ty mezi ženami.“[42]L 1,28 Nikda jest to nebylo ani sě to kdy státi mohlo, by která kdy byla matkú, a dievkú ostala. Proněžto nikda ižádná nebyla, jížto by mohlo