odpírá[20v]číslo strany rukopisuno býti, kteříž by tomuto vysvětlení v evangelium odporovali, totiž že musí proposicí jedna proti druhé postavena býti, pravá zachována, nepravá preč zahnána skrze důvody.
A to jak by mělo býti učiněno, příkladem povysvětlím. Není nás tajno, že nepřátelé naši papeženci praví evangelium býti nový závazek o nemštění se, o zamítaní zboží, a aby nebylo přísaháno. Ale to tak jest, velmi nuzné vysvětlení není nesnadná věc k rozsouzení. Nebo to, což v počátku tuze stavějí za evangelium, jest závazek neb zákon, tak podobně jako Mojžíšův[o]Mojžíšův] Mojžíšú velice Bohu je a na nejvyšší s obětí užitku my věrou svatému evangelium dosahujeme. Zdaž nejsou přesvětlá slova svatého Pavla: Jestli že jest spravedlnost z zákona, Kristus nadarmo umřel. V dialektice o takovém odpíraní nepřátelském proposicím široce jest vypsáno. Ale tuto sluší připomenouti i to, což jest obecně užitečné k předložení. Čeho by mělo šetříno býti jakož v dovozováních, tak i v odporováních. Mezi kterýmižto věcmi jest tato.
Když již světlými důvody potvrdil by první aneb přední proposicí, tedy pořádkem důvody nepřátel[21r]číslo strany rukopisuské v nic obraceti, a jestliže by toho potřeba byla, nejprvé vzíti summu toho a potom částky jako v této příčině. Nejprv tomu odepříti, že evangelium není zákon. Itemcizojazyčný text že není zákon o nemštění se a zavržení statků, o zastavování přísahy.
I tohoto ještě má šetříno býti v utvrzování našeho smyslu, tolikéž v odporování protivné straně, aby vymínil to, což neb opatrnost těla, neb protivníci proti tomu, což se mluví, postaviti by mohli. A tomu hned odepříti, jako tuto rozum těla odporující a sobě užitečný proti vysvětlení definicí takto dí: Poněvadž evangelium svědčí nám vysvobození bez našich skutkův, proč bychme tedy měli dobré dělati? Tomu hned prvé vstříc vyjíti. A netoliko v takovém příkladu, ale i ve všech jiných, o čemž i šíř bude dolejí.
O 2. věci: O rozdělování na částky
Tento druhý díl methodu užitečně takto traktován býti může.
Nejprvé, aby rozdíl svůj předložil.
Druhé, jeho potvrdil.
Třetí, pojistil.
Čtvrté, to v hromadu zase sebral.
Příklad takového rozdělování tento buď. Slyše[21v]číslo strany rukopisuli