[25v]číslo strany rukopisudidascalicam maethodum coniunctamcizojazyčný text). Takto stojí v modlitbě: Osvěť se jméno tvé. To[r]To] Ta potřebné rozsekání, nýbrž dělení musí býti, kteréžto promluvení na dvě prosté otázky rozdělíš {Analysis}marginální přípisek soudobou rukou: Co jest to jméno boží. O posvěcování jeho aneb to slovo: Osvěť se. Potom musí to býti, aby diaeresiscizojazyčný text (totiž vysvětlení) jednu částku po druhé vysvětlila skrze definicí a divisí. A za tím diaeresiscizojazyčný text obojí částku jednu po druhé vysvětlením a rozdělením jich vyjádří. Potom již synthesiscizojazyčný text má skládati částky a kusy v hromadu. Z toho potvrzení i odporu učinění má jíti. Ale regule vždycky následovati sluší, kdož částky artikule kteréhokoli potřebují vysvětlení, sic jinde toho netřeba. Nadto v podobenstvích Páně i v jiných má své místo analysiscizojazyčný text, aby každá částka zvlášť byla předložena. Potom je opět podobenstvím k jiným věcem téhož podobenství přidati. Odtud vyjde učení věcem a napomínaní, jako v onom evangelium o semeních jest nejprvé částek pět: rozsévač[s]rozsévač] rosewač, símě, rozsívaní, země, ovotce. K rozsívání připodobňuje se. K semeni slovo, k rozsívání kázaní slova božího. Ovotci semene užitkové slova se přirovnávají. To vysvětle můžeš naučení [26r]číslo strany rukopisupředložiti, k napomínaní hojnou[12]„hojnou“ zapsáno omylem dvakrát příčinu vzíti. Jako učení z přítomného podobenství toto vezmi. 1. Pečlivost boží o naše spasení, nebo Bůh se přirovnává k bedlivému oráči, 2. důstojnost božího slova, 3. důstojnost přisluhování týmž slovem, 4. že nám a ďáblům má to přičítáno býti, jestliže ovotce božího slova nenese. Ale napomínaní mají brána býti z cíle podobenství. Přítomného podobenství cíle neb příčina toho tato byla.
1. Aby Pán vzbudil posluchače k zamilování slova božího, 2. aby potrestal nepilných, 3. aby potěšil poslušných. V takových však kázaních musí ještě větší mocnost a opravdovost i opatrnost býti. Tou příčinou abych i v této částce dosti učinil, dosti, sic nesnadně nětco ponapomohl počátečním kazatelům, toto dvé ještě předložím.
1. Kterak artikulové mají nalezeni býti.
2. Nalezi, jak by užitečné i hodné o nich mluveno býti mělo, na čemž (podlé mého soudu) všecka tato věc záleží.
O nalezení artikulův
Aby někdo ne hned to (jakž přísloví[t]přísloví] pislowi), co slina k ustům přinese, vypravoval a to jaký za arti[26v]číslo strany rukopisukul