věci, kteréž vlhké jsou, častokrát příčina bývají porušení. Všeho toho tehdy vystříhati se budete, což zahřívá a vlhkost přináší. Raději často požívejte těch věcí, ješto tělo vysušují. Nebo při člověku starým a zase hubeným a suchým ne tak snadně se morní nakažení nacházejí. Požívejtež tehdy na větším díle pečitého, a zvláště pak ptáčkův, nebo jsou přirození suchého, kromě těch ptákuov, kteříž se při vodách drží, jako jsou husy, kačice a jim podobní.
Zdržovati se také máte od lázní, a obzvláštně v vodách horkých a teplých nemáte seděti ani se v nich mýti, ješto to v člověku vlhkosti příliš rozmáhá. Lázně zajisté mdlobu a nedostatek přinášejí a k tomu kolácejí, hýbají a rozpalují spokojené a v svém glejchu postavené v člověku vlhkosti, a tak je připravují a zpuosobné činí k nakažení při těch lidech, ješto jsou k tomu náklonní. Činí to také lázeň, aby neduhové všelijací k ouduom vnitřním nejznamenitějším a nejpřednějším se vztahovali, a tak tam z toho pocházejí vředové a hlízy vnitř anebo zevnitř. A z té příčiny není se dobře v lázni mejti času morního nakažení. Nýbrž to smím říci, že člověk, kterýž jest nikdá morní ranou nebyl prvé posedlý, z samého v lázni mytí hlízu anebo jinú morní bolest sobě uhoní. Nebo horkost lázně to působí, aby spokojené a v své váze stojící vlhkosti táhly se k svým průduchům, aby ven z těla mohly vyjíti a tak tělo očistiti.
Jestli tehdy ta nečistá materia byla by v svrchní částce člověka, totižto v mozku, tehdy se bolest zbírá za ušima nebo na krku. Pakli jest v prostředku těla, jako při srdci, tehdy schází se aneb zbírá pod některým ramenem anebo od paží. Jestli by pak byla z třetího dílu těla, jako od jater aneb od plic, tehdy bude se hliza neb morní bolest zbírati v luonu na pravé noze. Pocházela-li by pak od sleziny, tehdy hlíza bude se zbírati v třísle nohy levé. Z těch příčin ze tří míst má krev pouštěna býti. Jestliže by se založila hlíza (neb pryskýř) nahoře na krku nebo za uchem, tehda máť se otevříti hlavní žila. Byla-li by pak