a nepřišel do zatracení věčného.
Ďábel.
Jestliže by pak někteří řekli, že skrze pití země zkaženy bývají, aniž také časův válečných, aneb kdyžkoli sic s opilými lidmi můž o jaké potřebné věci aneb jaké náležité nařízení jednáno a obmejšlíno, ani také skrze takovou jejich nestřídmost k čemu mírnému přivedeno býti. I těm a takovým můžte tu odpověd dáti, že znamenitá a mocná knížetství, panství, jednoty a města v těch zemích, v kterýchž se pití od starodávna zachovává, nalézají se, jichžto správce i také obyvatelé daleko méně nevěry a zlosti neb nepravosti uživají, nežli v těch místech, v kterýchž toliko na střídmosti, múdrosti a velikém bohatství lidé všecky své věci zavazují a stavějí. A nýbrž, že daleko větčí a škodnější nepravosti a zlosti (jako přílišné a přirození odporné smilstvo) bez přičiny mordové a tak i nesmělosti se nacházejí. Též také, že daleko spíše a snáze poddaní od pánův svých dědičných aneb jiných vrchností odstupují nežli služebníci náši, kdež pak mnoho by se jim příkladův (kdyby nechtěli se hněvati) předložiti mohlo.
Anděl.
Kdož ožralce chválí a vyzdvihuje,
ten právě podlé nich k bláznovství přistupuje,
neb kdyby sic rozumu užívati chtěl,
často by je z toho trestati měl.
Ďábel.
Než v těch zemích, v kterýchž se pití slavně zachovává, tu se obyčejně dobří, pravdomluvní, smělí, věrní, stálí, mužní a udatní lidé nacházejí, což pak vůbec všem dobře vědomé a známé jest. A tak slušně dotčené pití nad jakéžkoli bohatství aneb moudrost a rozumy lidské vysoce váženo a velebeno býti má. Neb i z toho znáti jest, že skrze ně všecky takové neslušné a nelidské zlosti předcházejí a přetrhují se a tudy také spíše větčí chvály, nežli jakého hanění hodné jest, kterýmiž to přičinami všickni ti, ješto nižšího povolání a rozumu jsou, a najvětčí také počet se jich nachází, rádi přistupovati a je za slušné, spravedlivé, klásti budou.
Anděl.
Kdož ďábla v hříších následuje,
ten řečí svou snadně v tom sám se zrazuje,
nemoha zlostí svých na se tajiti,
ale však musí před Bohem těžký počet z toho činiti.
Ďábel.
Jestliže by pak vám od toho kdy co se přihodilo neb vás nenadále potkalo, ješto by v této instrukcí naší nic o tom oznámeno nebylo, tehdy bez pochyby budete dobře věděti, jak se v tom zachovati. Neb přisloví jest, že moudrého nikdá není potřebí