Tobiáš Masnicius: Zpráva písma slovenského, jak se má dobře psáti, čísti i tisknouti

Levoča: Samuel Brewer, 1696. Univerzitná knižnica v Bratislave (Bratislava, Slovensko), sign. SG 15260, 1r–16v. Editor Šimek, Štěpán. Ediční poznámka
[6v]číslo strany rukopisu

Rozeznání[ax]Rozeznání] Roſeznanj složených:

Od slova, o němž pochybuješ, odlož to vy- a k tomu, co zustane, přilož některou z těchto Praeposicí: do-, na-, od-, po-, při-, před-, s-, a bude-li to slovo tak směněné[ay]směněné] ſmeněné nětco[az]nětco] netco podobného s prvnějším znamenati, poznáš[ba]poznáš] poznaſs, že jest složeno. Vy-cházím, do-cházím, od-při-ne-cházím. Nesložena slova jsou víno, víte.

IX. Zavřené ł tvrději, otevřené l měkčeji zní.

1. Zavřené ł klade se před a, o, u vždycky[bb]vždycky] wždicky. Šła, około, stołu. Před e, i, í píše se otevřené[bc]otevřené] otewřene l. Klekla, klisna, k lidu.

2. Které jména[bd]jména] gmena in Genitivo singularicizojazyčný text skonávají[be]skonávají] ſkonawagj se na -e aneb -i, tedy Nominativuscizojazyčný text[bf]] ma otevřené[bg]otevřené] etewřene l. Spasitel. Ale jestli Genitivuscizojazyčný text vychází[bh]vychází] wychazy na -a neb -u, tedy Nominativuscizojazyčný text[bi]] ma ł zavřené. Michał, přívał.

3. Adjectivacizojazyčný text skonávající[bj]skonávající] skonawagjcy se na -é předcházející[bk]předcházející] předchazegicy ł mají zavřené – rychłé. Však odtaď pocházející[bl]pocházející] pochazegjcy Adverbiacizojazyčný text to ł mění na l – rychle[bm]rychle] rychlé.

4. V Conjugácí také se zachovává[bn]zachovává] zachowawá rozdíl.

Masc.cizojazyčný text My sme dali.

Foem.cizojazyčný text My sme dały.

O tom víc v Declinacích a v Conjugacích.

[7r]číslo strany rukopisu

X. Přidaného k slovům s, ſ, z, poněvadž temeř jedno jest vyřknutí, o tom rozdíl tento jest.

1. ſ dluhé klade se na začátku slov, s krátké[bo]krátké] kratke na konci – ſlama, klas.

2. Kde se v slovu dvě[bp]dvě] dwe sſ kladou, přední malé má[bq]] ma býti[br]býti] byti – Manasſes.

3. Přidané s k slovům začínajícím se od s-, malé s se klade – sſtoupím, sſoužení.

4. Znamenající latinské[bs]latinské] Latinſke Cumcizojazyčný text, zní-li měkčeji, píše se s – s meči a kýjmi, s bolestí, s jinými.

Pakli zní tvrději, píše se z – z užitkem, z mladosti, z prvu počatku, z toho, z takové.

Znamená-li[bt]Znamená-li] Znamenali latinské[bu]latinské] Latinſke Decizojazyčný text, píše se s – s lavice.

Znamená-li[bv]Znamená-li] Znamenali latinské[bw]latinské] Latinſke ēcizojazyčný text, píše se z – z lesa, z sudu, z pravé lásky[bx]lásky] laſky.

Znamená-li[by]Znamená-li] Znamenali latinské[bz]latinské] Latinſke excizojazyčný text, píše se z – z mouky, z té naděje.

Ostatek má[ca]] ma se s pronunciácí souditi – zpytůj, zdvíhaní, sběhli[cb]sběhli] ſbehli se schodu spolu.

XI. Rozdíl mezi u, v, ů.

u otevřené klade se v prostřed a na konci slov – kapustu, k ustům.

u zavřené[cc]zavřené] Zawřene[4]V tiskařském úzu odpovídá grafému v. klade se na začátku slov – učiti, užíti[cd]užíti] užiti. Zůstává[ce]Zůstává] Zustáwa i v některých[cf]některých] některych složených[cg]složených] ſloženych – doučiti se.

X
axRozeznání] Roſeznanj
aysměněné] ſmeněné
aznětco] netco
bapoznáš] poznaſs
bbvždycky] wždicky
bcotevřené] otewřene
bdjména] gmena
beskonávají] ſkonawagj
bf] ma
bgotevřené] etewřene
bhvychází] wychazy
bi] ma
bjskonávající] skonawagjcy
bkpředcházející] předchazegicy
blpocházející] pochazegjcy
bmrychle] rychlé
bnzachovává] zachowawá
bokrátké] kratke
bpdvě] dwe
bq] ma
brbýti] byti
bslatinské] Latinſke
btZnamená-li] Znamenali
bulatinské] Latinſke
bvZnamená-li] Znamenali
bwlatinské] Latinſke
bxlásky] laſky.
byZnamená-li] Znamenali
bzlatinské] Latinſke
ca] ma
cbsběhli] ſbehli
cczavřené] Zawřene
cdužíti] užiti
ceZůstává] Zustáwa
cfněkterých] některych
cgsložených] ſloženych –
4V tiskařském úzu odpovídá grafému v.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 6 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).