[2r]číslo strany rukopisu[…]text doplněný editorem[1]ve srovnání s variantním rukopisem NK XVII.C.23 chybí dvě a kus strany textu těla. Buď toho, ktož v rozkoši a v veselí živ byl, buď toho, ktož v práci a v zdrželivosti život svój vedl. O témž ještě svatý Bernart takto jest napsal: Pověz mi, kde sou milovníci tohoto světa, kteříž s vámi byli. Nic jich neostalo, jediné prach a červi! Pozoruj pilně, co sú nyní a co prvé byli. Lidé prvé byli, jedli, pili, smáli se, vedli v dobrých věcech dny, a v okamžení do pekla sstúpili, zde tělo jich červóm a tam duše jich ohni věčnému dána jest, aby čekala odsúzení věčného v tovařiství ďábelském, s nimiž[2]sic! se jest zde spojila skrze hřiechy. Což jim prospěla marná chvála, krátká radost, světská moc, tělestná rozkoš, zboží falešné, množství služebníkuo a zlé žádosti? Kam se děl smích a kratochvilní žertové, kam se poděla marná chvála a zpurnost po takovém potěšení[e]potěšení] potieſſenije, jaké zamúcení po takové rozkoši, jaká bieda z takového povýšení? Vpadli v veliký pád a těžké muky, protož co se jest jim přihodilo, též se tobě přihoditi móže. Neb člověk z země stvořený, z země živnost béřeš a v zemi se navrátíš. Ještě o těch milovnících světa, kteříž tak tělestně živi sú a světský smrti sobě blízké se nebojíc, takto svatý Bernart dí: Ó, biedný bídníče, které biedy toho života svodí, když v dobrých věcech vedú dni své, a okamženie do pekla sstúpí! Jakož David v žalmě o nich dí: Přijdeť smrt na ně – a za živa do pekla sstúpí. Jistě z těch každý mohl by řéci: Obklíčily sú mě bolesti smrti a nebezpečenství pekelná došla sú mne. O takových Job takto pověděl: Proč nešlechtení živi sú v povýšení,