[170v]číslo strany rukopisuosmi, ani sedmi běhohvězd, ani jiných kerých věcí, a to proto, neb to jinde psáno jest, v knihách o ženském tajemství, neb tu dotýká všeho lidského přirozenie i obyčeje, protož tyto knížky s oněmi spolu jest plnější rozum, ktož by pak chtěl tomu plnějie rozuměti, musel by v hvězdářství do plna rozumem býti a musel by zvěděti sjednánie[jb]sjednánie] ſgedanie zvěrocestné s běhohvězdami i s jinými časy, aby mohl právě zvěděti a poznati letoru jednabokú, samu pravokrevnú, aneb samu pěnohorkú, aneb kalostudenú spolu s vodokrevnú. A někdy bude ze dvú živlú letora třetie, protož to opúště ukrátím řeči, neb v krátkých sloviech nemuož vše úplně popsáno býti, ani vyloženo. A také jsú jiná znamenie na lidech, ješto také poznány mají býti, i slušie také znamenati i věděti, že kerý se člověk ve zlém řádu počne, neřádný bude a zlý bude a zlé skonánie vezme. Také některé lidi jich zlí obyčejové následují, jakožto krádež a zlodějstvie, k oběšení. Aby to pravda byla, jakož praví ono pověděnie: Obyčej jest druhé přirozenie. Také jinde praví: Čehož třep z nova navře, tiem na vetech voněti bude. Avšak také dobří lidé zlú smrt berú, ne pro zaslúženie, ale od přirozenie, a některým jest to na spasenie. Protož každý člověk, jsa v dobrém obyčeji, má ústavně Pána Boha prositi za dobré skončenie a za hřiechy odpuštěnie a za duši spasenie, neb podlé rozličného početie neb urozenie rozličná bývají skončenie, dobré, neb zlé. A proti tomu všemu neumělí mluvie, to jest ti popi, ješto jim písmo známo nenie, ani hvězdářské, ani keré jiné. A proto jemu odmlúvají, že jeho neumějí, ani jemu rozumějí. Pakli svatého Písma co umějí, tiem jiného písma nedbají. Protož to vidúce očitě, že jsú živi proti božiemu přikázaní i pro[171r]číslo strany rukopisuti