čištěnie těla člověčieho jest a to se dělí na dvé, neb někeré bývá skrze pitie a někeré skrze krve púštěnie. Druhé čistěnie jest zlata aneb železa, a to také jest dvuoje, ohněm čistie zlato a pilníkem rzavé železo. Třetie čistěnie jest dřievie, keréžto také jest dvuoje, jedno, když větvie vysekávají, a druhé zřezují ratolesti zbytečné. Čtvrté čistěnie jest pšenice aneb žita cepem. Páté čistěnie jest vína zbieranie, kteréžto čistěnie bývá skrze pres. A těmito všemi věcmi zámutek čistí duši.
Protož prvním obyčejem, když zámutek tě podstúpí, pamatuj, že lékařstvie jest posláno tobě, aby tě učistilo od přielišné a škodlivé mokrosti, totižto od milosti světské. Neb jakožto hořké lékařstvie čistí zlé mokrosti a přielišnost těla, tak skrze zámutek očištěni bývají zlí obyčejové. Protož přijmi vesele lékařstvie od boha poslané, jenž jest lékař, znaje položenie srdce tvého, jenž vie, kerak muožeš mnoho snésti, a jenž tak tě velmi miluje, žeť nic jiného nedá, jediné užitečné věci. A znamenie toho řekl Ježíš Petrovi, jakož praví svatý Jan: Kalich, totiž utrpenie, kerýž mi dal otec muoj, nechceš, abych pil, totiž, Petře, nechceš, abych já trpěl. Jako by Ježíš takto řekl: Poněvadž otec muoj poslal mi jest ten kalich, totiž utrpenie, nenieť pro jiné dán, jedno k dobrému, a protož nemáť jeho zdáliti od sebe. Protož ty, člověče, smutný buď. Coťkolivěk posláno bude, také i smrt pí pro své očištěnie, nebo Kristus pil jest dřieve smrt ne pro své uzdravenie, ale pro tvé. Protož jakož by ten byl vinen, kto by čieši, z keréž dřieve pán pil, vezma i zavrhl, an jemu s své milosti napiti se podal, tak ten bohu jest vinen, ktož zámutka poslaného od boha z jeho veliké milosti nepřijme. Protož die mudřec: Milý synu, tresktánie božieho neodmietaj skrze hřiech netrpelivosti. Týž mudřec die: Ktož odmietá tresktánie, nesčastný jest. Protož pokoř srdce své pánu bohu, jenžť podává čéše s pitím, z keréžto přátely své napájie, jakož jest psáno v piesniech Šalomúnových: Píte, přietelé, a opíte se, najmilejšie. Toť jest pitie užitečné, keréžto děkujíc máme píti s Davidem, jenž jest řekl: Píte, totiž utrpenie užitečné přijměte. A ač snad jest těžko přieliš to pitie pozřieti pro hořkost, pros pána boha s Davidem, jenž ihned potom řekl: A budu jména božieho prositi, aby mi pomohl toho pitie píti. I nemáť srdce tvé zemdléti pro tak malý krapet pozřenie, keréžť tě tak užitečně čistí. Nebo jakož lékařstvie tělesné přijma, dlúho v ustech nemuožeš držeti, ale máš brzo pozřieti, takéž zámutek máš přijieti a neprotiviti se reptáním. A toho příklad máme na Kristu, jenž bez reptánie