Všeho zboru stvořitel a zprávce, najvyšší pán jeden buoh, ze všeho stvoření najušlechtilejší osobu stvořil jest, člověka k svému obrazu podobného, a maličko jej od andělóv proměnil, předloživ jej nade všecko stvoření, aby jemu panoval. Ale on maje dobrovolenstvie od pána nebeského, toho jest neuměl užívati. Pro neposlušenství dal se jest přivésti v nepokoj a v robotu.
A protož pro temnost všeho lidu, pro hřiech otcuov jest poskvrněna a v robotu poddána, jakožto od kořena prut rostlý zplanie, když ho neštěpují, takéž v lidech jest od kořene pýcha a svá vuole, že sobě závidí a zemské zbožie a panstvie, ješto z práva od přirození a z dobrého obyčeje bylo jest všem obecno. Po mnohých letech učinili sú mezi sebú rozdiel, chtiec sobě své zvláštnie svobodno mieti, jsúc lakomstvem oslepeni tak, že jedni kradú a druzí zjevně lúpež plodie a druh druhu chvátá a béře. A odtud bojové, vojny i jiné války v lidech sú vznikly.
A odtud pro potřebu tělesnú a pro lakomství božím přepuštěním kniežata jsú vznikla, aby mocí nebeskú jim pójčenú to zlé a nepokoje stavovali v lidech a jim pokoj a bezpečenství jednali, kterážto kniežata zákony a práva ustaviec, aby u pokoji zpravovali, v lidech zlodějstvo a lúpež staviece i lúpež, všem pokoj učinili. Takéž my, Karel ciesař, v našem českém království, ješto jest od přirozenie na nás spadlo, mysl svú snažnú přikládámy a chcme pilnost přiložiti, abychom rozličné nedostatky a nepokoje mezi lidmi stavili, ješto sú se v našem království rozmohly a rozmnožily přílišně, abychom nebyli poznáni, bychom moci ciesařské, nám od boha pójčené, neužívali a obecného dobrého v lidech nám poddaných i pokoje svým netbáním nezjednávali, jakož na náš úřad císařský slušie.
A poněvadž mezi všemi jinými věcmi nám se zdá najvětčie příčina k nedostatku v našem českém království odlúčenie rozličných vlastí a krajin