[289v]číslo strany rukopisukaždú protrž beze všeho řezánie.
Ktož má protrž, lékařstvie jisté a pokušené učiň takto: Vezmi bob a ztluc jen dobře a přilož sobě na to miesto protržené, namaže toho na flastr, a na to uvěž miečem tuze, ať by ven vycházeti nemohlo, neboť ta věc náramně rychle hojí, a lehni na loži a nehýbej sebú, což muožeš, a vždy při každém vázaní pilně ohlédej, ať by ven střevo nevychodilo. Nebo když by se vně něco střeva zahojilo, musil by skrze to umřieti pro rychlé zahojenie. A také ty tři dni jez a pí, což nejméně budeš moci, a to proto, aby často na potřebu nevstával. Nebo by z sebe zase střevo vytiskl a nemohl by se zhojiti. [290r]číslo strany rukopisuI protož máš ležeti u pokoji a nehýbati sebú mnoho, a tak čině, zhojíš se každé protrži do konce ve dvú nedělí, a přitom pí tento nápoj: Vezmi nátržník a laštovičie kořenie, i vařiž to u víně a pí ráno a večer, a budeš zdráv. Neboť se jest tiem lékařstvím po třikrát pan Zdeněk z Štemberka zhojil.
Ktož má klíny
Takto máš léčiti a hojiti ty, kteřížto klíny, tu nemoc, mají, učiň takto: Vezmi pecky břeskové i [s]text doplněný editorem škořepinami, i zvařiž je u vodě, pak vylupiž ty jádra z nich a zetři je dobře a rozpusť to starým vyležalým [pivem]text doplněný editorem[53]v rukopise omylem vynecháno, doplněno podle smyslu a píž to na noc. Pak ztluciž ty pecky na prach a směs jen s kozlovým lojem a s dřevěným olejem i dělejž sobě [290v]číslo strany rukopisuz toho flastry a klaď je sobě na tu bolest a onen nápoj pí, a tak čině, budeš zdráv.
Ktož se narodí a dlúho nemluví
Tuto se pokládá jedno naučení velmi misterné a nezaplacené mistra Avicenny, kterak máš pomáhati těm, kteřížto narodiece se a dlúho mluviti moci nebudú, jediné když od přirozenie hluší nejsú, byť třeba nemluvil deset nebo dvadceti let, tehdyť mluviti bude, učiň takto: Vezmi vlaských ořechuov a nadělej z nich voleje a maž mu jím tiemě a nad těmenem, totižto nad čelem, a čiň to pořád za čtvrt léta, a sněz vždy na každý den asi čtyři ořechy vlaské. A tak čině, budeš mluviti z boží pomocí. Neboť jest věc jistá a pokušená.