[84v]číslo strany rukopisumenší mnoho nežli Slunce. Protož Slunce jest osvěcuje vždy viec než napoly, kromě když v stien zemský vende, ač sě k nám jeho světlost nesvietí. Ne, věz, když jest na novu Měsiec, tehdy najviec jest osviecen. Nebo jest od Slunce v tu dobu najblíž, ač toho nevídáme, nebo jest to s druhé strany osviecenie. Tak tehdy jeho světlosti znamenitě přibývá i ubývá k našemu zraku. A vedlé toho osviecenie a zraku má tu vášeň, že když jemu proti které zemi anebo věci světlosti přibývá, tehdy vlhkosti dává, a proto u moře přibývá, i každé vlhkosti, i piva, i vína. A proto dobré jest vína sbieranie v pln Měsiec. A dobré jest bíti vepře a skopce na pln Měsiec, nebo viec tuku mají. Proto také jest, když kto uražen bývá v hlavu na pln Měsiec, že jemu proťata bude mázdra mozková, nebo sě jest naplnila mozkem. Protož také jest, když dřievie bude rubáno na pln Měsiec, spěše zhyne a molové sě v něm spieš pro tu vlhkost zarodie. Tak […]text doplněný editorem[20]chybějící listy; následující list 85 je vevázán do sborníku nenáležitě [85r]číslo strany rukopisu[…]text doplněný editorem[21]předcházející listy se nedochovaly že vždycky by byl nedostatečný, totíš nemoha chleba ukrojiti ženě, latine inpotens,cizojazyčný text v mužském rodu nemožný.
Proč přirozenie rodí dva údy mužská aneb dva ženská, aneb jedno mužské a druhé ženské? Příčina neb rozum toho jest, nebo tehda v přirození položen by byl bezužitek neb daremnost neb překážka. A to by bylo proti Aristotelovi primo Celi, quarto libro Methafyzice,cizojazyčný text že Buoh a přirozenie nečinie nadarmo neb bez užitku.
Ermofroditus,cizojazyčný text totíš oběnec, vergere …cizojazyčný text[22]nečitelný text habetcizojazyčný text má li jmien býti za muže, čili za ženu? Vidí sě, že má býti znamenána povaha neb kakost jednoho údu nad jiný a má znamenati podlé kterého údu byl by mocnější v skutečnosti objímaní, a jest li podlé ženského, tehda jest žena, a pakli podlé mužského, tehda jest muž.
Pokřtěn má li takový býti jménem muže, neb ženy? Odpověd, že jménem muže, protože jména sě kladú k vuoli neb k libosti, protož podlé hodnějšieho má býti jemu jméno vzděno. Vircizojazyčný text – muž jest duostojnější ženy. Neb všeliké pósobnostné neb činodějné vyššie jest sobě podležitého neb snášejícieho, ut prodictum per Aristotelem tertio librocizojazyčný text O duši.