[22r]číslo strany rukopisunarození než o mateřině panenskéj cělosti pochybovali.[140]Tajie sě … pochybovali] Ambrosius, Expositio Evangelii secundum Lucam 2,1
Ale, hospodine, smiluj sě nad námi. Chvála buohu…
Dixit autem Mariacizojazyčný text[141]Dixit autem Maria] připsáno na okraji
Tehdy vecě Maria k andělu: „Aj, dievka buožie, buď mi podlé slova tvého.“
„Duch svatý nadejde v tě a moc Najvyššieho zastiení tobě.“
„Aj, dievka buožie, buď mi podlé slova tvého.“[142]Tehdy … tvého] srov. CantusID 006469
Druhá lekcie ze čtenie (Sciebat enimcizojazyčný text[143]Sciebat enim] připsáno na okraji)
Vědieše ovšem býti mladý panenský stud a ohavné narčenie panenské cělosti, ani sě domnieváše narozenie svého vieru mateřinu bezpráví býti přiřečenu. [22v]číslo strany rukopisuZachováno jest tak koli svatéj Mariji jakež panenským skrytím cěle, takež neposkvrněné domněním panenstvie. Potřěbie jest vedě svatým i od těch svědečstvie jmieti, jíž zevnitř jsú, aniž slušieše s nepravým domněním pannám živu jsúce hlavy přikrytie pro očistu opustiti, aby narčena i matka buožie sdála sě. Čsož tehdy Židóm a čso Herodovi mohlo by přiřčeno býti, když by syna viděli z cizoložstvie pošlého?[144]Vědieše … pošlého] Ambrosius, Expositio Evangelii secundum Lucam 2,1–2
Ale ty, hospodine, smiluj sě nad námi. [23r]číslo strany rukopisuChvála buohu…
Zpievanie (Quomodocizojazyčný text[145]Quomodo] připsáno na okraji)
„Kterak bude toto,“ otpověděvši vecě Maria, „že mužě nepoznávám?“ Anděl k tomu: „Duch svatý nadejde v tě a moc Najvyššieho zastiení tobě.
A protož čsož sě z tebe narodí svaté, bude nazváno syn buoží.“
„Duch svatý nadejde v tě a moc Najvyššieho zastiení tobě.“[146]Kterak … tobě] srov. CantusID 007505
Lekcie (Quasi ipse diceretcizojazyčný text[147]Quasi ipse diceret] připsáno na okraji)
Jakož by on řekl: Nepřišel jsem zrušiti zákona, ale doplniti. Ač by sě sdál býti počat z bezprávie zákonného, když porod neoženilé zákonem potupen jest, cěle také k vieřě podobněj[23v]číslo strany rukopisuší svědek panenské cělosti muž uvěřen jest, jenž by mohl i žěleti bezprávie, i pomstiti protivnosti. I čsož také viera Marijina slovóm jest přijednána a příčina nepravá otložena? Neb sě sdá, by chtěla vinu zastieniti nepravdú neoženilá těžká. Tehdy jměla příčinu k nepravdě neoddaná, oddaná neměla, když manželstvie[148]manželstvie] manzielſtwie rkp. dle a proženěnie plod bývá ženský. Ne prostřědnie příčina jest, aby panenstvie Marijino oklama…torzovité slovo[149]Jakož … oklama-] Ambrosius, Expositio Evangelii secundum Lucam 2,2–3, poté chybí několik listů