Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

osnovy neb outku se nedostane, neb kterého jednoho přestane, vždy nedostatek slóve. Jakož my obě vdově to lépe víme, jenž nemohouc sobě rovně osnovy, totiž muže, aby s námi zajedno slíbil umříti, a ne prvé ani posléz, umínily sme se zase v klubka vdovství zdrželivého až do smrti svíjeti vědouc, že jako osiřelej otec s dětmi aneb máti sou jako sama osnova neb sám outek nedostatečný k odiní a k odchování dětí, že tak zase macechou otec nastavovaný aneb máti očímem nevolný oděv dětí osiřelých sou. Pakli oba manželé před smrtí dětí svých zemrou, jakž jen jako košile ukrácená švábská dětem nevolní budou. Pakli oba zemrou prvé, neb se jim nezrodí jako bezdětkům aneb potraceni budú jako nedochůčata, tedy manželé praví, manžel není než rufián chlípný jako oni synové boží, jenž sou nechtěli litovati a káti se, zpomínajíce dcer lidských, totiž duchovních, tělesných, krásných, i musil Pán se za ně káti a s bolestí skroušeného srdce a žalostivých očí povodeň slzí vyplakati tak zhojna, až jest i zemi jich hříchem zprzněnou, i hřích jich, i je hřešície z země do pekla od své tváři splákl potopou všeho světa za času Noe.

[Z]text doplněný editorem toho jest důmysl, poněvažd jest Pán Buoh nad těmi mstil zpojímanými manželsky, že duchovní osobě tělesnou pojíti jest cizoložstvo, jakež jako synův božích s dcerami člověčími, a že zpojímaní potupou slzavého pokání mají na sobě přirození ztopiti a uhasiti, a ne frejovným milováním. Jináč zaženou od sebe Ducha božího a zplodí sobě obry slovutného, mocného, lkavého zatracení, na konci deváté kapitoly v Přísloví jim zapsaného. Pakli díš: Ale pojmu duchovní sobě rovnú sestru, zpomeniž, že jest mnohem větší hřích, ač ne cizoložstvo, ale neřád, pojíti bratru duchovní sestru, již Levitik v osmnádcté kapitole pojíti brání, neb duchovní bratří a sestry sou děti boží, a tak anjelé, o nichž praví Čtení, že se jako anjelé boží po z mrtvých vstání nemají pojímati. Ktož pak, zemřevše světu s Kristem, podlé těla obého pohlaví zase se v tělesenství dávají a obživují, tiť Saduceům a Turkům víry potvrzují po z mrtvých vstání věřícím svadby budoucí. Jako mnich pohřbený v klášteře pod příkrovem kápě když z kláštera vyběhne a příkrov kápě svrže, již mní, že je z mrtvých.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).