vyplacovali hříchy a čieší vody bez bohatství. Ale zboží bez dobré vuole za nic nestojí jako ani Šimonovi, o nichž dí Písmo: Penízi tvoji buďte s tebou na zatracení. A chudí, vdovy dva šarty víc mohla než mnohá ofěra bohatcuom. A opět řku: Jestli že nevyplacuji od smrti, také neumrtvím ani k smrti přivodím koho. Ale ty, zboží, poněvadž si příčina smrti zlodějuom, že tě kradouc a milujíc zvěšeni bývají, vyplacujž je. Mojiť sou milovníci bezpečni sebou, neb žádného milovníka chudoby, jenž cizého zboží nežádá, nepopraví. Tolikéž tě ctí ta chlúba, jako by cizoložnice pro sebe vsazeného frejíře vyproséc, i chlubila se svou přézní, že ho z smrti vyprostila. A protož jakož se chlubíš uměním pokání řkúc: Umím li hřešiti, umím se káti; dokažiž toho umění skutkem. Neb slouha uměje vuoli pána, a nečiní, mnohými ranami bit bude. Kteréžto umění dobřes vypovědělo a všecko podlé mé vůle i tím písmem Danielovým i andělovým. Kdyby jediné mu rozumělo a naplnilo; vidíš li, žes samo se zavřelo, že bez chudoby nemůžeš ani od smrti, ani od hříchu se vyplatiti, ani v život věčný vkúpiti, jedné leč se se mnou, s Chudobou, stovaryšíš. Modlidba neb milosrdenství chudým, žebrotu, půst, almužnu spolu smíšenou mocnu praví, a ne samo o sobě zboží dostatečné býti praví k vykúpení. Neb ty věci jestli že učiníš skutečně, tehdy hned se se mnou, Chudobou, spolčíš jako v jedno tělo, a tak i s Pánem Kristem v tovarystvo spojeno vejdeš, jako já s ním spolek mám. Jakož psáno: Všichni, kdož z jednoho chleba jíme a z jedné čieše pieme, spolu jedno tělo sme v Kristu, jako sám to tvrdí řka: Co ste mému najmenšímu učinili, mne ste učinili. Itemcizojazyčný text: Kto vás přijímá, mne přijímá. Hle, tehdy vidíš li, hříšné zboží, neb radši nechť řku křtěným jménem: mamono nepravosti, budeš li se mnou v tovaryství přívětivém, co dojdeš k veliké cti. Jakož psáno jest: Čiňte sobě přáteli chudé, jich jest království nebeské, z mamony nepravostí ať vás přijmu, když zhynete, do věčných stánkův. Tak jest Abraham, Isak Jacob etc., David, Zacheus učinili.“
Bohatství: „Já mohu před krále, před pány, před papeže, před kardinály, všudy mě přijmú s přivítaním a nadadí mi odpustků a očistí mě od hříchův. A cestu činím před nimi a oslepuji oči soudcuom, aby nespravedliví jim vyplzli z rukou. Ale ty, Chudobo, sedáš u vrat.“
Chudoba: „Ale do nebe nemuožeš,