že činí z železného srdce hněvníky svým svatým ohněm, nepřátely jeho milost smieří a je spolu v milostivém přébytku zóstaví, lakomé lidi tohoto světa svým svatým ohněm sboží zle dobytého zbavuje, potom je v milostivé chudobě ostaví, na mnohých pyšných svým svatým ohněm rúcho spálí a je v milostivé potřebě a nahotě ostaví a skrotí. Kterak byl svatý Pavel apoštol dřieve proti vieře Kristově nemilostivý a ukrutný křesťanóm, potom jest Duch svatý s bohem ho smieřil, a ihned jest apoštolem zvolen. Také svatý milý Matúš byl jest bohatý v sboží tohoto světa, potom Duchem svatým všechno jest opustil a přikázal se jest Jezukristu. Také David prorok byl pyšný vražedlník, cizoložník a jinými hřiechy mnohými naplněn, skrze dar Ducha svatého k bohu se obrátil a příkladem svého pokánie světu jest zóstavil tuto pamět, aby každý hřiešný k bohu horce plakal na své hřiechy a za ně se snažně milému bohu bez přestánie vždy modlil a za milost jeho prosil. Jakož jest on vždy řiekal: „Smiluj se nade mnú, milý hospodine, vedlé velikého milosrdenstvie tvého a vedlé množství milostí tvých shladiž nepravost mú etc.“ Protož také svatý Jan evanjelista o tom dobře píše, že Duch svatý divně nevidomým skutkem světu se ukazuje. Toho také svatý Bernart potvrzuje, mluvě k Duchu svatému a řka: „Ó, předivná svatosti, ó, přeutěšený hosti mé siré duše, odkad s ty mi přišel, kterým s činem v mé srdce vstúpil? Nebo jsem všemi smysly hřešil a tebe sem já nevídal, neslýchal, nepokusil, nepočil, nedotekl, jediným skutkem sem tebe, předrahý hosti, dosáhl a milostiva s mě učinil, když s mým srdcem mocně pohnul a mně mé zlé skutky velmi ohyzdil a k tomu mé duši rozkošné túženie po sobě jsi ostavil, nebo se mé srdce v mnohých žádostech zlých kochalo, ale již jest jemu všechno zlé mrzko a ohavno. Tuť jsem tvú milost mocně poznal, kterak svú milost k hřiešným neseš, podobně kto jediné tomu chce sám.“
Druhým skutkem Duch svatý vidomě se světu ukazuje. Najprvé v holubičiej tváři, jakožto se píše ve Čtení svatém, když bieše při křtu Synu božím, když ho křtíše svatý Jan v Jordáně, kterak se Duch svatý vznášel v tváři holubičéj nad nimi. Druhé pod podobenstvím Jezukrista, jeho oblaka na hoře Tábor, tu ješto se Ježíš ukázal svým třem apoštolóm v oslavené své tváři. A tu jsú viděli oblak, zpósobě Ducha svatého. Třetie v podobenství ohňovém, když seslán bieše všem svým apoštolóm i jiným svatým mnohým, nebo spadl bieše na každého jakžto oheň.