[Bible kladrubská, kniha Jozue – Ruth]

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII A 29, 78r–98r. Editor Pečírková, Jaroslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<89v90r90v91r91v92r92v93r93v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

a z města Mello a sehlť Abimelecha. Jdc9,21 Ty věci když povědě, utekl jest a odjíde do Gerara i bydlil jest tu pro strach Abimelecha, bratra svého. Jdc9,22 I kraloval jest Abimelech nad Izrahelem za tři léta. Jdc9,23 I poslal jest bóh ducha najhoršieho mezi Abimelecha a přebyvatele Sichem, kteřížto počechu jeho poklínati, Jdc9,24 a hřiech zbitie LXXte synóv Jerobaal a vylitie krve jích vznášeti na Abimelecha, bratra svého, i mezi jiná Sichimitských Jdc9,27 kniežata, kteráž sú jemu pomáhaly. Jdc9,25 I položili sú zálohy proti němu na vrchu hór a když jeho čakáchu příštie, děláchu lotrovstva, činiece lúpeže nad těmi, ktož pominováchu. I vzkázáno jest Abimelechovi: Jdc9,26 A přijíde Gaal, syn Obetóv, s bratřími svými i šel jest do Sichimy. K jehožto příští pozdviženi jsúce přebyvatelé Sichem, Jdc9,27 vyšli sú na pole hubiece vinnice i hrozny tlačiece {na znamenie celého zkažení}marginální přípisek soudobou rukou. A učinivše tance zpievajících vešli sú do chrámu boha svého a mezi pokrmy i nápoji zlořečiechu Abimelechovi. Jdc9,28 Když voláše Gaal, syn Obet: Kto jest Abimelech a kto jest Sichem, abychme slúžili jemu? Zdali nenie syn Jerobaal a ustavil jest knieže Zebul, slúhu svého, nad mužmi Emor, otce Sichem? Proč tehdy slúžíme jemu? Jdc9,29 Ó by dal někto lid tento pod ruku mú, abych odjal z prostředka Abimelecha! I povědieno jest Abimelechovi: Shromažď zástupu množstvie a poď. Jdc9,30 Neb Zebul, knieže města, uslyšav řeči Gaal, syna Obet, rozhněval se jest velmě Jdc9,31 i poslal jest tajně k Abimelechovi posly řka: Aj Gaal, syn Obet, přišel jest do Sicimy s bratřími svými a dobývá proti tobě města. Jdc9,32 Protož vstaň v noci s lidem, kterýž s tebú jest, a taj se na poli Jdc9,33 a tepruv ráno, když vzejde slunce, oboř se na město. A když on vyjde s lidem svým proti tobě, učiň jemu, což budeš moci. Jdc9,34 A tak vstal jest Abimelech se vším vojskem svým v noci a rozložil jest zálohy v Sicimy na čtyřech miestech. Jdc9,35 I vyšel jest Gaal, syn Obet, a stál jest u vjití brány města. I vstal jest Abimelech i všecko vojsko s ním z miesta záloh Jdc9,36 a když uzře lid Gaal, řekl jest k Zebul: Aj s hór množstvie sstupuje. Jemužto on odpovědě: Stieny hór vidíš jako lidské hlavy a tiem bludem se klamáš. Jdc9,37 A opět Gaal vece: Aj lid s pupku {t. s vrchu hóry}marginální přípisek soudobou rukou země sstupuje a jeden zástup jde po cestě, ješto patří k dubu. Jdc9,38 Jemuž vece Zebul: Kde jsú nynie ústa tvá, jímižtos mluvil: Kdo jest Abimelech, abychme slúžili jemu? Však tento jest lid, kterýmž[s]text doplněný editorem pohrzel. Vyjdi a bojuj proti ním. Jdc9,39 Tehdy odšel jest Gaal, když čekáše sicimitský lid a bojoval jest proti Abimelechovi, Jdc9,40 jenž jest jeho honil utiekajícieho a do města připudil. I padali sú s strany jeho mnozí až k bráně města. Jdc9,41 A Abimelech seděl jest v Ruma, ale Zebul vyhnal jest Gaal i tovařiše jeho z města aniž jest trpěl v něm přebývati. Jdc9,42 Tehdy druhého dne vyšel jest lid na pole. To když by zvěstováno Abimelechovi, Jdc9,43 pojal jest vojsko své a rozdělil na tři zástupy, rozloživ zálohy na polích. A vida, že by vyšel lid z města, vstal jest a obořil jest se na ně Jdc9,44 s zástupem svým dobývaje a obleh město. Ale jiná dva zástupy běhajíce po poli stíháchu protivníky. Jdc9,45 Ale Abimelech na každý den ten dobýváše města, kteréhožto jest dobyl, zbiv přebyvatele jeho a samo město zkaziv tak, že sól v něm posypal jest. Jdc9,46 To když uslyšechu, kteříž bydléchu na věži Sicimitských, vešli sú do chrámu boha svého Berith, kdežto slib s ním biechu učinili a z toho miesto jméno bieše vzalo Kteréž bieše velmi ohražené. Jdc9,47 Abimelech také uslyšav muže věže Sicimitských spolu shromážděné, Jdc9,48 vstúpil jest na hóru Selmon se vším lidem svým a pochytiv sekyru, urúbi větev s dřeva a vloženú nesa na rameni, řekl jest k tovařišóm: Což vidíte mě činiece, brzo čiňte. Jdc9,49 Tehdy napořád větvie s dřievie rúbajíce, šli sú za vévodú, kteřížto obklíčivše posádku, zapálili sú. A tak stalo se jest, aby dýmem a ohněm tisíc člověkóv zahubeno bylo, mužóv spolu i žen, bydlitelóv věže Sichem. Jdc9,50 A Abimelech odtud šed, přišel jest k městu Tebes, kteréžto obklíčiv oblehl bieše vojskem. Jdc9,51 A bieše věže vysoká uprostřed města, na nížto biechu utekli spolu mužie i ženy i všecka kniežata města, zavřená přetvrdě dveřmi a na věži střechy stojiece alkéři. Jdc9,52 A přistúpiv Abimelech k věži, bojováše silně a přiblíživ se ke dveřóm, oheň podložiti chtieše. Jdc9,53 A aj žena jedna úlomkem žernovým shóry vrhši udeřila jest v hlavu Abimelechovu a slomila šíji jeho. Jdc9,54 Jenž povola brzo oděnce svého a vece k němu: Vynmi meč tvój a bij mě, aby snad nebylo řečeno, bych od ženy zabit byl. Kterýžto přikázanie naplniv zabil jest jeho. Jdc9,55 A když on umře, všickni, ktož s ním biechu z Izrahele, vrátili sú se na seděnie svá. Jdc9,56 I odplatil jest bóh zlé, kteréž bieše učinil Abimelech proti otci svému, zabiv LXXt bratří svých, Jdc9,57 Sicimitských

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 16 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).